FoodAwards

FoodPersonality reikt jaarlijks de FoodAwards uit waarmee het de beste introducties van het jaar ervoor beloont. Dat wil zeggen, een jury (bij FoodPersonality heet die van oudsher het Retailcollege) bestaande uit vertegenwoordigers van de belangrijkste 'inkoopblokken' in de sector wijzen de winnende producten aan, geholpen door de stem van de consument.
    
In het kort ziet de procedure voor de FoodAwards er als volgt uit:
1) Onderzoeksbureau IRI stelt een longlist samen van introducties, die distributie hebben bij meer dan één formule en als A-merk gedefinieerd kunnen worden.
2) Het Retailcollege, de juryleden van de FoodAwards, bepalen op basis daarvan welke introducties genomineerd worden. De jury bestaat in 2016 uit:

- Klaas de Boer (Jumbo)
- Sander Evers (Superunie)
- Henk van Harn (Albert Heijn)

3) De deelnemende fabrikanten doen met hun genomineerde producten mee aan een grote consumentenactie waarbij consumenten kunnen stemmen op hun favoriete producten (onder meer via www.foodawards.nl).
4) De uitslag van die stemming wordt meegewogen in het eindoordeel van het Retailcollege.

Dus: zowel de stem van de consument als de oordelen van het Retailcollege over marge, omloopsnelheid, innovatief gehalte, onderscheidend vermogen etc. bepalen welke producten er een FoodAward winnen.

Ieder jaar wordt ook een overall-winnaar aangewezen, de FoodTopAward. Die ging in 2016 naar Arla Skyr. Er werden in 2016 in totaal 12 FoodAwards uitgereikt.