FoodManager v/h Jaar

De FoodManager van het Jaar is een initiatief van FoodPersonality. De prijs bestaat sinds 1997 en is sindsdien uitgegroeid tot een prestigieuze prijs in de sector.

 

 Hoe komt de verkiezing tot stand?

- De redactie van FoodPersonality stelt jaarlijks een longlist op van tien tot vijftien personen die volgens haar succes boeken in de levensmiddelenbranche, hetzij als retailer, hetzij als fabrikant.

- Deze longlist wordt het uitgangspunt voor de jury. De jury bestaat uit de laatste vijf FoodManagers van het jaar, aangevuld met de voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres,

 waar de nieuwe FoodManager doorgaans bekend wordt gemaakt. Jaap Lagerweij is momenteel voorzitter van dit congres. En dat komt mooi uit, want hij was zelf Foodmanager van het Jaar in 2004.

- De voorzitter van de raad van advies van dit congres legt het oordeel van die jury voor aan een tweede soort jury. En dat zijn de voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de voorzitter van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

 

 

FoodManager van het Jaar, tot nu toe:

1997 - André Michel (Konmar)

1998 - Jan Brouwer (Schuitema)

1999 - Joop Kalksma (Campina)

2000 - Klaas van den Doel (Sperwer)

2001 - Jaap Bastmeijer (Nettorama)

2002 - Johan Lokhorst (Kon. Peijnenburg)

2003 - Jaap Lagerweij (Sperwer en Plus Retail)

2004 - Karel van Eerd (Jumbo)

2005 - Frans Barel (Refresco)

2006 - Frans Fredrix (Superunie)

2007 - Dick Boer (Albert Heijn/Ahold)

2008 - Hans Struik (Struik Foods Europe)

2009 - Fons Deen (Deen Supermarkten)

2010 - Patrick Reekmans (FrieslandCampina)

2011 - Frits van Eerd (Jumbo Supermarkten) 

2012 - Sander van der Laan (Albert Heijn) 

2013 - Peer Swinkels (Bavaria)

 

 

Deze criteria zijn bepalend voor de jurering:

De Foodmanager van het Jaar:

1 – heeft door zijn of haar inzet een

belangrijke vernieuwing binnen de eigen

organisatie gerealiseerd;

2 – boekt door middel van een duidelijke lange-termijnstrategie veel succes;FoodManager van het Jaar 2009: Fons Deen

3 – heeft zijn/haar organisatie ontwikkeld tot een florerend geheel;

4 – heeft met zijn/haar creativiteit een bijdrage geleverd aan noodzakelijke vernieuwing binnen de levensmiddelenbranche;

5 – is een charismatisch leider die zich duidelijk onderscheidt van andere managers;

6 – bouwt uitstekende relaties op met marktpartijen.