125 jaar Nutricia: ‘Respect voor het verleden, maar altijd pionieren naar de toekomst’

0
Leestijd: 3 minuten

“Daar vraag je me wat, daarvoor moeten we terug naar 1896, hier in Zoetermeer”, zegt Niels Bultman wanneer hem wordt gevraagd naar het ontstaan van Nutricia, waar hij nu als sales director werkzaam is. “Voor ouders een akelige tijd, de zuigelingensterfte in Nederland lag erg hoog – zo’n één op de vijf kinderen haalde het eerste levensjaar niet.” Nutricia-oprichters Martinus en Johannes van der Hagen verkregen eind 19e eeuw de rechten om een voor baby’s geschikte voeding te produceren, wanneer borstvoeding niet mogelijk was*. “De wens om bij te dragen aan de gezondheid tijdens de eerste duizend dagen is nog steeds het uitgangspunt voor alles wat wij doen. Wat dat betreft is Nutricia niet veranderd.” Wie 125 jaar wordt zal een karrevracht aan verhalen hebben en flink wat mensen hebben geraakt. “Dat is wat merken als Nutrilon* en Olvarit zo speciaal maken” zegt Bultman, “generatie na generatie is met ons opgegroeid.”

Eerste duizend dagen cruciaal

Nutricia is als ‘Captain of the Category’ van de baby- en kindervoedingscategorie trots op de bijzondere samenwerkingsverbanden, bijvoorbeeld met gezondheidsprofessionals, universiteiten en retailers. “Innoveren voor en met onze partners: dat is het succesverhaal van Nutricia. Ons commitment om ook de komende jaren met onze producten en diensten het verschil te maken is sterker dan ooit.” Gedreven vanuit een rijke Nederlandse historie, waarbij wetenschap, onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid samenkomen vormt het zorgen voor een ander het fundament voor een sterk en innovatief (product)portfolio. Bultman vervolgt: “Het is bekend dat wat een kindje eet in de eerste duizend dagen een verschil maakt voor de rest van zijn leven. Een gebalanceerde aanbod heeft voor ons dus de volle aandacht.”

Merken met een missie

Dat het Nutricia en moederbedrijf Danone om meer gaat dan alleen voeding is duidelijk. Niet voor niets is de gezamenlijke missie: het bijdragen aan gezondheid via voedsel voor zoveel mogelijk mensen. “Als we bijvoorbeeld inzoomen op ons Olvarit-assortiment dan zie je maaltijdpotten, fruitpotten, knijpzakjes, (ontbijt)granen en peutermenu’s. Hier komt het belang van de juiste voedingsstoffen naar voren maar ook het ondersteunen van smaakacceptatie en mondmotoriek door het aanbieden van diverse smaken en structuren. Het hele plaatje dus.” Tegelijkertijd heeft Nutricia op het gebied van flesvoeding met Nutrilon* een merk van jewelste, gebaseerd op 125 jaar wetenschappelijk onderzoek van Nederlandse bodem. En een bijzondere propositie. “Vanuit Nutricia bieden wij passende ondersteuning voor ouders en baby’s. Iedereen die kinderen heeft weet dat rust en zelfvertrouwen soms ver te zoeken zijn. Met onze ondersteuning willen we juist die zekerheid verankeren. Denk dan ook aan onze uitstekende klantenservice – onder ouders bekend als de Nutricia Kindervoeding Service – die 24/7 beschikbaar is.”

Pionieren voor de planeet

Wie in aanraking komt met Nutricia en moederbedrijf Danone komt al snel in aanraking met de ‘One Planet, One Health’-visie. Hiermee wordt bedoeld dat de gezondheid van mens en planeet nauw met elkaar verbonden zijn. Bultman legt uit: “Zowel in het telen van onze ingrediënten tot de langetermijndoelstellingen leggen wij onszelf een ambitieuze routekaart op om onze milieu impact te verkleinen”, stelt hij. “Consumenten zien dat ook en dagen ons uit om steeds die extra stap te zetten. Te denken valt aan de Nutrilon*-reeks zonder toegevoegde palmolie en hoe Olvarit consumenten faciliteert in hun flexitarische eetgewoonten.”

Danone wil in 2050 volledig CO2-neutraal zijn en heeft als doel om in 2025 100% circulaire verpakkingen te hebben, door materialen in gebruik te houden en zo min mogelijk afval te creëren. Naast inzet voor de planeet richt Nutricia zich ook op de verantwoordelijkheid voor maatschappij en lokale gemeenschappen. Het dit jaar behaalde B Corp-certificaat is hiervan het bewijs en tegelijkertijd een belofte naar de toekomst om continu verbetering aan te tonen.

* Borstvoeding is de beste voeding