2011: vers massaal in actie

0
Leestijd: 2 minuten

Supermarkten stunten in toenemende mate met versproducten, zo blijkt uit  een analyse van PCNData, specialist in informatie over salespromoties. Het blijkt dat het aantal folderacties met versproducten de afgelopen twee jaar met 15% is gestegen. Met name broodproducten, aardappelen, groente en fruit werden in toenemende mate in actie verkocht.

 

In 2011 presenteerden de supermarkten gezamenlijk ruim 40.000 versaanbiedingen in hun folders. Dit is 5% meer dan in 2010 en maar liefst 15% meer dan in 2009. “Het aantal promoties met versproducten stijgt. Bovendien zijn de kortingen fors te noemen. Zo zien we in de cijfers steeds meer versaanbiedingen waarbij het accent ligt op het volume. De klant krijgt hierbij bijvoorbeeld het tweede product voor de halve prijs”, aldus directeur Ruben Boas van PCNData.

 

De sterkste groei van het aantal promoties was in 2011 zichtbaar in de categorieën brood en banket en agf met indexen van respectievelijk 108 en 107. Het grootste aandeel binnen het totaal aantal verspromoties in de folders was voor kaas en vleeswaren. Met ruim 11.000 folderaanbiedingen in 2011 namen deze categorieën meer dan een kwart van alle folderpromoties in vers voor hun rekening.

 

Binnen agf boden supermarkten in toenemende mate groente, zoals komkommers, tomaten en paprika’s met forse kortingen aan, terwijl in het segment fruit vooral citrusfruit in de folders werd afgeprijsd. Supermarkten mikten binnen de categorie brood op de zoetekauw; appeltaartjes, donuts, tompoucen en roombroodjes waren vaak terug te vinden in de folder.

 

Lidl is de supermarktketen waar het aantal versaanbiedingen in 2011 explosief is gestegen. De discounter presenteerde bijna 1.500 keer een versaanbieding in de folder, 56% meer dan in 2010. Bijna de helft van alle folderaanbiedingen die Lidl in 2011 presenteerde was een versaanbieding. Bij de servicesupermarkten was Jan Linders in absolute zin de koploper. In de Jan Linders-folder stond in 2011 2.500 keer een versaanbieding.

 

Marktleider Albert Heijn neemt in de ranglijst van supermarkten met de meeste versaanbiedingen een gemiddelde positie in. De marktleider presenteerde in 2011 zo’n 1.100 versaanbiedingen in de folder, 5% meer dan in 2010.

 

Een verklaring voor het toegenomen aantal folderpromoties met versproducten kan worden gevonden in het feit dat het goedkoper maken van groente en fruit leidt tot een substantiële verhoging van groente- en fruitaankopen.

 

Uit onderzoek van gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander blijkt dat consumenten een aantal kilo’s groente en fruit meer kopen per week als supermarkten stunten met de prijs van versproducten. Dit resultaat kan volgens haar al worden bereikt bij een prijsverlaging van 25%.