45% prijsverschil tussen huis- en A-merk, een signaal

0
Leestijd: < 1 minuut

Is er overal een verschil van 45% tussen huismerk en referentiemerk? Nee. Maar wel: gemiddeld. Het is en blijft een akelig signaal.

Zoals bekend, de Consumentenbond heeft weer een en ander gemeten. Zoals daar zijn: prijzen van huismerkartikelen en prijzen van A-merkartikelen. De bond kocht 125 A-merkartikelen, en daarna 125 huismerkartikelen. En kwam op een gemiddeld prijsverschil van 45%.

Dit is een groot verschil, zo groot zelfs, dat het een waarschuwing zou moeten zijn. Een waarschuwing voor zowel retailer als fabrikant. Ooit waarschuwden managers in de sector FoodPersonalty, bij een soortgelijke meting, met als boodschap dat dit niet houdbaar zou zijn op de lange termijn. Dat was ergens eind 2002. Binnen een jaar was er sprake van een enorme prijzenslag.

Maar wacht, er was wel een andere factor die een aanjager was van die prijsoorlog. En dat was de ‘consumentenboycot’ bij Albert Heijn, met het boekhoudschandaal als aanleiding of oorzaak. AH moest en zou klanten (terug)winnen, en startte met prijsverlagingen.

Van deze andere factor is nu geen sprake. Niettemin, als het A-merk gemiddeld bijna dubbel zo duur is als het huismerk, dan is dat een zorgwekkend signaal.