6% rendement bij AH, 50% bij Plus? Nee, eerder 0,6% en 1,9%

0

Wie bij AH zegels spaart – op de app – kan een rendement van zelfs wel 6% verwachten, klinkt het sinds 1 juni vanuit Zaandam. Ja, maar wat moet je dan kopen? Je zou ook kunnen zeggen: het rendement is 0,6%. En dat is eigenlijk een veel betere omschrijving. Misschien zou de Autoriteit Financiële Markten hier eens naar moeten kijken.

Twee weken terug meldde AH dat als je bij AH ‘koopzegels spaart’, je een rendement van 6% kunt verwachten. Da’s mooi. Even zonder na te denken; als je € 100,- uitgeeft bij AH, krijg je altijd € 6,- terug? Nee, zo zit het helemaal niet. 6% ‘op je spaargeld’, zegt AH. De Consumentenbond heeft er onlangs naar gekeken. Die had een fout in de app ontdekt, maar, zegt de bond, dat heeft AH al hersteld. Niks aan de hand dus.

Maar hoe zit het nou eigenlijk? Bij AH is één zegel een tiende van wat je besteedt. Je koopt bij AH voor € 1,-, dan krijg je tien cent aan koopzegelwaarde erbij als je meedoet daaraan. Maar wat is dan die 6% waar AH op wees bij de overstap van zegelboekjes naar zegelsparen via de app? Want: AH had het over € 3,- aan ‘rente’. Dus drie euro rendement, in feite. (Zo rekenen de obligatiehouders van Hema vast ook.) Wanneer krijg je als AH-klant drie euro?

Het antwoord: bij een besteding van € 490,-. Ga maar na. AH geeft drie euro extra bij minimaal 490 koopzegels. Elke koopzegel krijg je alleen maar bij het tienvoudige aan aankopen. Wie van AH € 3,- wil krijgen, moet er eerst € 490,- besteden. En als je het zo telt, is het rendement geen 6%, maar 0,6%.
Pakken we er ter vergelijking de koopzegels van Plus erbij. Want: Plus Retail zegt op de eigen site dat de koopzegels van Plus de meest winstgevende zijn. Plus Retail claimt een rendement van 50%. Dat is een mooi percentage, natuurlijk.

Hoe zit het bij Plus? Elke euro besteding levert aan ‘PLUSpunten’ (zo heet het) 2 eurocent op. Die betaal je dan wel mee als klant. Dus bij elke euro aangekochte artikelen betaal je aan de kassa € 1,02. Bij 200 ‘Plus-punten’ is de kaart zogezegd vol. Dan heb je als Plus-klant voor € 100,- aangekocht en je hebt dan als Plus-puntenspaarder nog eens € 4,- extra betaald. En van die vier euro krijg je bij die volle kaart 6 euro. Dus 4 euro investeren wordt 6 euro uitbetaald krijgen. Maar: dan heb je ook voor € 100,- aan artikelen gekocht. Tellen we er dat bij, dan is het rendement geen 50% op vier euro, maar 2 euro op € 100,- besteding en € 4,- voor het meedoen, dus op € 104,-: dat is een rendement van 1,9%.

Daarmee krijgt de klant bij Plus inderdaad (€ 2,- krijgen op € 104,- besteden en meedoen) meer rendement dan bij AH. Bij AH is het € 3,- bij € 490,- aan aankopen.

Maar zelfs al biedt Plus 1,9% rendement op aankopen en AH 0,6%, is het dan toch niet iets waar de AFM naar zou moeten kijken? Het zijn rendementen van niks, immers. Een ‘groen’ dagje op de AEX levert al snel een rendement op tussen de 0,6% en 1,9%. Bij kruideniers krijg je niks cadeau. Dat is geen bijzondere boodschap, dat wisten we al. Maar doen alsof het veel oplevert – dus de communicatie over dat zegelsparen – daar zou de AFM best eens een keer over mogen nadenken.