Aantal winkeldiefstallen blijft stijgen
Aantal winkeldiefstallen blijft stijgen Shelflife

Aantal winkeldiefstallen blijft stijgen

· leestijd 2 minuten Algemeen

Nederlandse winkeliers verliezen dit jaar € 1,159 miljard door winkelcriminaliteit. De schade als gevolg van winkeldiefstal bedraagt maar liefst € 578 miljoen. Het percentage winkeldiefstallen stijgt in Nederland ook sneller dan in andere Europese landen, zo blijkt uit de Global Retail Theft Barometer. De top-5 meest gestolen producten in ons land: scheermesjes, batterijen, cosmetica, kleding en dvd’s/cd’s.

De Global Retail Theft Barometer (Diefstal Barometer), de grootste wereldwijde studie rond winkelcriminaliteit in de detailhandel, onthult dat winkeldiefstal een steeds groter probleem wordt voor Nederlandse winkeliers. De schade als gevolg van winkeldiefstal steeg voor het derde jaar op rij in Nederland en vormt een steeds grotere verliesfactor voor winkeliers. 49,9% van de totale winkelcriminaliteit, een bedrag van € 578 miljoen is toe te schrijven aan winkeldiefstal. Bovendien ervaart een derde (32,3%) van de Nederlandse winkeliers het afgelopen jaar een stijging in winkeldiefstal. Dat is na Italië (35,1%) het hoogste percentage van West-Europa. Positief is dat de totale schade als gevolg van winkelcriminaliteit voor de Nederlandse winkeliers afgelopen jaar met 3,2% daalde.

Nederlandse winkeliers ondervinden dit jaar een schade veroorzaakt door winkelcriminaliteit van € 1,159 miljard. Dat is € 38 miljoen minder dan in 2009 (-3,2%) en komt overeen met de wereldwijde daling van winkelcriminaliteit. Toch is er een opvallend verschil. In Europa nam de schade door winkeldiefstal procentueel maar licht toe na de stijging veroorzaakt door de economische recessie in 2009. In Nederland is dit niet het geval; winkeldiefstallen nemen hier juist behoorlijk toe (van 48,5% van de totale winkelcriminaliteit in 2009 naar 49,9% in 2010). In Nederland is winkeldiefstal als deel van de totale winkelcriminaliteit in de afgelopen drie jaar aan een opmars bezig. Daar waar de Nederlandse cijfers de voorbije jaren rond het Europese gemiddelde lagen, liggen ze daar nu ver boven.

Ronald Baars, algemeen directeur Checkpoint Systems Benelux (Checkpoint is de opdrachtgever van de Diefstal Barometer), verduidelijkt: “Nederlandse retailers investeren in winkelbeveiliging als ze hun winstmarges willen beschermen. Dat deden ze het afgelopen jaar dan ook. Ze investeerden 6,9% meer in winkelbeveiliging dan het jaar ervoor. Dat verklaart de daling in schade als gevolg van winkelcriminaliteit in Nederland. De studie geeft wel aan dat winkeldiefstal als probleem elk jaar erger wordt in ons land. Vandaag maakt winkeldiefstal bijna de helft uit van de totale schade die Nederlandse winkeliers jaarlijks verliezen, namelijk € 578 miljoen euro. Dat is 2,1% boven het Europese gemiddelde.”

Winkeldiefstal blijft de grootste schadepost binnen winkelcriminaliteit. In Nederland nam in 2010 het probleem winkeldiefstal alleen nog maar meer toe. Winkeldiefstal is wereldwijd nog altijd goed voor een verlies van € 37 miljard en € 15,8 miljard in Europa. Diefstal door personeel komt op de tweede plaats. Europese retailers verliezen er € 10 miljard door (29,8% van de totale schade). Interne fouten en administratieve zaken vormen de derde verliesbron. In Europa bedraagt dit verlies € 5,7 miljard. Het resterende deel van de totale schade (in Europa een bedrag van € 1,9 miljard euro) wordt toegeschreven aan leveranciers of fabrikanten.

De studie ging ook na wat de meest gestolen producten zijn in onder andere supermarkten, elektronica winkels, doe-het-zelf-winkels, drogisterijen en kledingwinkels en. In de vijf sectoren gaat het steeds om duurdere, gekende merken en producten die pas de laatste twee jaar op de markt verschenen. Bovendien zijn er regionale verschillen. De top-5 meest gestolen producten uit Europa, stemmen niet altijd overeen met de top-5 uit de andere regio’s.

De meest gestolen producten in Europese supermarkten zijn, in dalende volgorde:

  1. Scheermesjes
  2. Batterijen
  3. (duur) vlees en vis
  4. Babyvoeding en koffie
  5. Cd’s/dvd’s

De studie 2010 stelt tevens vast dat retailers wereldwijd dit jaar 9,7% meer investeerden dan in 2009 op het gebied van diefstalbeveiliging. Goed voor een bedrag van € 21,9 miljard. Europese retailers investeerden € 8,3 miljard in diefstalbeveiliging. Dat is € 566 miljoen euro meer (+7,9%) dan in 2009. Dat is een mogelijke verklaring voor de wereldwijde daling in de schade als gevolg van winkelcriminaliteit dit jaar.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.