Ad Jansen (Suiker Unie) wint eerste FNLI Award
Ad Jansen (Suiker Unie) wint eerste FNLI Award Shelflife

Ad Jansen (Suiker Unie) wint eerste FNLI Award

· leestijd 1 minuut Algemeen

Ad Jansen, stafmedewerker logistiek bij Suiker Unie, heeft de FNLI Award gewonnen. De uitverkiezing vond gisteren voor het eerst plaats tijdens de ‘Jaarbijeenkomst’ van de FNLI, de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, koepelorganisatie voor levensmiddelenproducenten. Het ging om een verkiezing tussen drie genomineerden. De twee andere genomineerden waren Kees den Uijl van Euroma en het Lipton-team van Unilever.

Ad Jansen won de FNLI Award door middel van stemmen. In een eerdere fase had een jury de drie genomineerden bepaald, en de ongeveer driehonderd aanwezigen bij de FNLI-Jaarbijeenkomst konden op de drie genomineerden stemmen.

Het initiatief draagt de naam ‘Onderweg op 100% eigen groen gas’. Het houdt in: Suiker Unie produceert groen gas door in eigen biomassavergisters suikerbietenresten te vergisten. Ad Jansen is de stuwende kracht achter de toepassing van het groene gas uit eigen productie in het transport van Suiker Unie: eind dit jaar rijden er al zeven vrachtwagens van Suiker Unie op groen gas naar afnemers van Suiker Unie. Dit groene gas is een restproduct van suikerbieten, gemaakt van de ‘puntjes’ van de bieten.

Initiatiefnemer Jansen heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat twee bekende producenten van vrachtwagens, Scania en Iveco, wagens zo hebben aangepast dat die groen gas als brandstof kunnen gebruiken. De ritten gaan bijvoorbeeld naar FrieslandCampina en Mars, Suiker Unie is behalve leverancier van suiker aan supermarkten namelijk ook een grote leverancier aan levensmiddelenfabrikanten.

Op het podium vertelde communicatiemanager Andries Olie, die samen met Jansen de prijs in ontvangst nam, dat Suiker Unie in Nederland de grootste leverancier van groen gas is. Voor Suiker Unie is dit initiatief onderdeel van de wens van het bedrijf om de groenste bietenverwerker van Europa te zijn.

Prima Pura Euroma

De andere twee initiatieven waren: ten eerste business development manager Kees den Uijl en zijn invoering van de ‘Prima Pura-stoomtechnologie’ bij kruiden- en specerijen leverancier Euroma. Dat is een stoomproces waarbij de bacteriën van met name specerijen onschadelijk worden gemaakt, terwijl de specerijen wel zoveel mogelijk smaak en kwaliteit behouden.

Circulair Lipton (Unilever)

En het andere was van het Lipton-team van Unilever. Dit team wil van het merk Lipton een ‘circulair merk’ binnen Unilever maken en heeft tal van initiatieven bedacht om zwerfvuil van de flesjes van Lipton tegen te gaan en hergebruik te bevorderen. Bijvoorbeeld op het festival DGTL, met zo’n 45.000 bezoekers, dat als testomgeving fungeerde waarbij de flesjes meteen weer werden ingezameld om voor hergebruik beschikbaar te stellen. Verder is dit team een samenwerking aangegaan met Litterati, een bedrijf dat een app heeft ontwikkeld waarmee zwerfvuil op een geografische kaart kan worden opgezocht.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.