Online platform Adam verhoogt datakwaliteit Superunie (video)

0

Vandaag lanceert Superunie het online platform Adam. Adam brengt artikeldata uit verschillende bronnen zoals GS1, Nielsen Brandbank en SIM op één plek samen. Dit geeft leveranciers inzicht in de kwaliteit en volledigheid van de artikeldata die zij met Superunie-leden delen, van houdbaarheid en allergie-informatie tot afmetingen en packshots.

Adam maakt het voor leden van de inkooporganisatie makkelijker om alle data op één plek in te zien en direct te gebruiken. De eerste leveranciers van Superunie zijn al gestart met het gebruik van Adam. Aan het einde van dit jaar zijn alle leveranciers aangesloten, aldus Superunie.

“Datakwaliteit is al jaren een hot topic binnen de sector. Logisch, want foutieve data kosten veel geld. Omdat de benodigde data in verschillende systemen wordt bijgehouden, ontbreekt het totaaloverzicht”, zegt Menno Flantua, manager master data management bij Superunie. “Met Adam brengen wij daar verandering in. Op Adam krijgt een leverancier precies te zien welke informatie van zijn producten is gepubliceerd. Daarbij ziet de leverancier direct of dit juist is, of er iets ontbreekt en in welke bron hij dit kan aanvullen of corrigeren. Voor onze leden is alle data met een druk op de knop beschikbaar in een leesbaar format.”

Het gebruiksvriendelijke karakter van Adam maakt het platform ook bruikbaar voor mensen die niet dagelijks met artikeldata werken. Accountmanagers zien bijvoorbeeld welke introducties gepubliceerd zijn in het systeem, zodat zij gesprekken met leden van Superunie voorbereid ingaan. Daarnaast hoeven Superunie-leden niet meer te zoeken in verschillende databases naar de juiste afmetingen, beelden of gecontroleerde etiketinformatie van een product. Zij downloaden eenvoudig alle informatie die zij nodig hebben om een artikel op te nemen in hun processen.

Adam is door Superunie ontwikkeld in nauwe samenwerking met haar leden. Het platform is bovendien afgestemd met datapartijen zoals GS1, SIM en Nielsen Brandbank, dat adam zal voorzien van consistente en hoge datakwaliteit. Superunie ziet Adam als verlengstuk van het DatakwaliTijd 2.0-programma dat de levensmiddelen- en drogisterijsector eerder heeft opgezet. In het programma DatakwaliTijd 2.0 ligt de focus op het verbeteren van data die een grote impact hebben op de logistieke keten en op wat consumenten belangrijk vinden.

Om ervoor te zorgen dat de data up-to-date zijn en blijven, ontvangen leveranciers vanaf het moment van publicatie vanuit Adam een automatisch gegenereerd e-mailbericht bij afwijkende of ontbrekende informatie. Op basis van deze feedback worden leveranciers tijdig geïnformeerd en weten zij hoe ze de datakwaliteit van hun producten kunnen verbeteren. Op Adam zien zij bovendien direct in welke databases zij dat moeten doen.