AGF Monitor week 37

0

Met ingang van deze week heeft de AGF Monitor een ander aanzien. De belangrijkste wijziging: online supermarkt Picnic is toegevoegd aan het vaste setje retailers waarvan wekelijks de prijzen van een mandje met 25 AGF-hardlopers wordt gemeten. De tweede wijziging betreft dat mandje. De samenstelling is aangepast omdat bleek dat een aantal artikelen – waaronder een aantal losse appelsoorten – regelmatig bij één of meerdere retailers niet beschikbaar was.

De prijzen van de nieuwe AGF Monitor kunnen vanwege het nieuw samengestelde mandje niet meer zomaar vergeleken worden met voorgaande edities. Van het nieuwe mandje heeft Pricing Experts daarom de prijzen van de afgelopen twee weken toegevoegd.

Kijken we dan naar nieuwkomer Picnic dan valt op dat deze qua AGF-prijzen aan de bovenkant van het prijsspectrum meedoet met formules als Albert Heijn en Plus. Let wel, dat is een eerste indruk gebaseerd op de AGF-prijzen van drie weken. Wel is het zo dat Picnic vaak afwijkende (kleinere) verpakkingen hanteert en daardoor goedkoper lijkt. In de AGF Monitor worden de prijzen echter omgerekend naar de gangbare verpakkingsgroottes.

Deze week ontlopen Plus en Picnic elkaar niet veel in prijs, terwijl AH en Jumbo de prijzen weten te drukken. Lidl blijft echter op relatief grote (prijs)afstand. De prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule bedraagt deze week 20%

Picnic blijkt als het gaat om promoties in AGF behoorlijk actief. In de 25 AGF-hardlopers tellen we er deze week acht. Lidl volgt met vijf, AH met drie en Jumbo en Plus hebben er ieder slechts één. De details van alle aanbiedingen en een overzicht van de actuele prijzen is te vinden op FP+.

Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Over Pricing Experts
PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.