AGF Monitor week 6

0

Dit is de eerste meting waarin we het effect van de Laagblijvers-campagne van Plus kunnen zien. Toen Plus vorige week aankondigde de prijzen van een aantal populaire AGF-producten blijvend in prijs te verlagen, was dat in de prijsmeting van die week nog niet te zien. Sterker nog, de prijs van het Plus-mandje liep in week 5 zelfs aanzienlijk op. Nu zien we de prijzen bij Plus scherp dalen en wel zozeer dat van de in deze rubriek gevolgde formules alleen Lidl nog goedkoper is met het vaste mandje van 25 populaire AGF-producten.

Behalve Plus zien we ook dat met name Jumbo en Picnic de prijs van het mandje sterk verlagen. De prijsdaling bij Albert Heijn is minder scherp. Lidl draait de prijsknop in omgekeerde richting en verhoogt de prijs van het mandje met € 0,88. Ondanks het prijsgeweld van deze week – het grootste prijsoffensief in AGF van de afgelopen jaren – daalt de prijsafstand tussen de duurste en goedkoopste formule, van 24% naar opnieuw 18% (zoals in week 4). De details van de aanbiedingen en een overzicht van alle actuele prijzen is te vinden op FP+.

Laagblijvers zijn producten (o.a. broccoli, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes en champignons) die voortaan vast laag geprijsd worden en dus niet gelden als aanbieding. Daardoor is het toch ‘gewoon’ Lidl dat deze week weer het grootste aantal promoties heeft: zeven stuks. Plus volgt met zes echte aanbiedingen. AH heeft er vier evenals Picnic. Jumbo heeft deze week drie promoties. Witlof is deze week bij Lidl, AH en Plus in de aanbieding waarbij Plus € 0,10 cent duurder is dan de andere twee.

Disclaimer: Deze informatie wordt wekelijks met de grootste zorg samengesteld. Toch kan het voorkomen dat er afwijkende prijzen en/of promoties worden waargenomen. Pricing Experts en FoodPersonality aanvaarden hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Over Pricing Experts
PricingExperts uit Amersfoort is een gerenommeerd bureau dat sinds 2007 o.a. prijsmetingen verzorgt voor grote retailers en fabrikanten. Zo worden onder meer tweemaal per week meer dan 200 AGF-artikelen gemeten bij de grootste retailers inclusief Picnic, met (waar relevant) gewicht, land van herkomst en geldende promoties. Belangstellenden kunnen op flexibele basis hun eigen gewenste producten hieruit gerapporteerd krijgen van elke gewenste retailer.