AH en ING: betalen met alleen een ‘klantnummer’

0
Leestijd: < 1 minuut

ING komt met een nieuwe manier van betalen, die veiliger zou zijn omdat de kans op hacks kleiner wordt. Het gaat proefdraaien met Albert Heijn.

De betaalmethode omvat een digitale betaalpas, vooral bestemd voor consumenten, voor bestedingen in winkels en op internet, en dan met name als zo’n klant vaak bij dezelfde winkel of onlinewinkel koopt. Dat maakt Albert Heijn natuurlijk tot een zeer geschikte kandidaat als meewerkend partner bij de proef die verderop in dit jaar gaat beginnen.

Aankopen doen door middel van die digitale betaalpas zou volgens ING gemakkelijker en vooral veiliger maken. De klant krijgt een uniek digitaal kenmerk en dat kan hij/zij dan alleen bij die ene (online)winkel gebruiken. Maar de winkel kent dan alleen dat digitale kenmerk.

Klantgegevens zoals bankrekeningnummers en andere persoonlijke gegevens blijven bij zo’n nieuwe transactie buiten beeld. En dat maakt het veiliger: de kans dat informatie grootschalig wordt gehackt, waardoor duizenden klantgegevens opeens openbaar zijn, is volgens ING dan niet meer mogelijk. Een hacker die een webwinkel hackt, heeft nu kans op veel klantgegevens. Bij die digitale betaling zou een hacker alleen succesvol kunnen zijn als hij ook de smartphone van de rekeninghouder erbij hackt, aldus ING.

ING heeft wel meteen erbij verklaard dat de nieuwe digitale betaalpas niet is bedoeld als vervanger van iDeal, Paypal, Apple Pay etc.