De AH-kerstcommercial: hamsters samen? Dan kannibalisme

0
Leestijd: < 1 minuut

Kannibalisme? Dat is in retailjargon dat de ene categorie de omzet van de andere categorie opeet… Hij is al flink voorbijgekomen overal, die hamsterliefde-commercial van Albert Heijn. Net als die van Jumbo, Aldi, Lidl en Plus, natuurlijk. Gemma Venhuizen, biologieredacteur van NRC Handelsblad en op woensdag columniste van die krant, plaatst er kanttekeningen bij.

De AH-commercial: hamster 1 (mannetje?) ziet vanuit zijn kooi dat in het huis tegenover zijn huis ook een hamster woont, hamster 2… ‘liefde op het eerste gezicht’, uit kooi en huis ontsnappen en met tal van gevaren oversteken en dan is-ie er en dan… dan grist iemand van zijn baasjes hem weg bij het raam van die overburen, o, o, allemaal droefenis. Maar uiteindelijk komen de overburen met kerst op diner en komt die hamster gewoon mee, eind goed, al goed. Samen in een kooi, ‘greatest love of life’, zogezegd. Hoho. Inmiddels staat het op sociale media vol met reacties: zet geen hamster bij elkaar, want ze eten elkaar op.

Daar wijst ook Venhuizen op. “Hamsters zijn solitair: ze leven bij voorkeur alleen. Uitsluitend om te paren komen ze bij elkaar.” Nou, dan is die commercial nog enigszins op z’n plaats. Maar sprake van liefde? Of van paren hamsters die lang bij elkaar blijven? Om hamsterbabytjes op te voeden? Vergeet het maar. “Twitteraars deelden verhalen over hamsters die elkaar opaten, of hun kroost.” En: “Na verschijning van de commercial plaatste het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren een waarschuwing op sociale media: ‘twee hamsters bij elkaar zetten kan tot vechten leiden’.”

Ja, maar die commercial is toch gewoon fantasie? Precies. En daarmee ook het volstrekt tegenovergestelde van de werkelijkheid. Voor alle duidelijkheid, deze valt sowieso buiten de Albert Heijn-campagne ‘Beter Eten’.