AH, Lidl, Jumbo, Plus: confettiregen van verduurzaming

0
Leestijd: 3 minuten

Nou kwam FoodPersonality maart afgelopen week bij de lezers op de mat, en daar besteedden we ruim aandacht aan de campagne ‘Beter Eten’ van Albert Heijn. Maar het gaat sindsdien maar door. Afgelopen zaterdag een paginagrote advertentie in kranten, van Wakker Dier. Het beeld van een kip in een confettiregen. En met de kop ‘Hiep, hiep, AH!’.

Een compliment van Wakker Dier aan het adres van AH, omdat AH besloten heeft alleen nog maar kip te verkopen met ‘minimaal één Beter Leven-ster’. In die advertentie is te lezen: ‘Reden voor een feestje, want wij zijn daar ontzettend blij mee. En we zijn trots op Albert Heijn. Zij (sic) zijn namelijk de eerste grote supermarkt van Nederland die deze beslissing neemt.’

Je kunt je afvragen of Wakker Dier die advertentie in z’n uppie heeft betaald. Ook al omdat de kop precies die kop is die AH sinds een tijd zelf gebruikt, bijvoorbeeld bij heropeningen. (Dat ‘Hiep, hiep, AH!’ kwam trouwens enkele jaren geleden met stip binnen op de site ‘slechteslogans.blogspot’, maar kom, daar willen we nou even van af zijn.)

Maar daar blijft het niet bij. Net een paar dagen eerder meldde de Dierenbescherming dat ook Lidl gaat overstappen op ‘1 ster Beter Leven-keurmerk’, vanaf 2023. Lidl, aldus de Dierenbescherming, nam dit besluit twee weken nadat AH datzelfde besluit nam. ‘Programmamanager’ Marijke de Jong van de Dierenbeschermking spreekt op de site van die ngo van een ‘sneeuwbaleffect’.
En daar is niks overdrevens aan. Deze week kondigde Jumbo aan dat het in 2023 volledig zal zijn overgestapt op scharrelkip met het Beter Leven-keurmerk van diezelfde Dierenbescherming. In het persbericht van Jumbo wijst de keten erop dat het sinds 2014 een eigen standaard heeft, de ‘NSK’. Dat is: de ‘Nieuwe Standaard Kip’.

Die kip kwam er nadat de Autoriteit Consument & Markt destijds een branchebrede verduurzaming van de kip afwees, omdat het volgens de mededingingswaakhond niet duidelijk was waar de prijsverhoging exact op gebaseerd was, en – aldus de ACM – ‘dan kunnen we de kans op kartelvorming niet uitsluiten’. (De omschrijving is even van ons.) Waarna de sector baalde als een stekker, maar vrij snel kwam Jumbo met een eigen soort duurzame kip, en AH vrij snel daarna. Die NSK van Jumbo, zegt Jumbo zelf, komt al jaren ‘het dichtst bij 1 ster Beter Leven keurmerk’. En door de jaren heen zijn de leefomstandigheden van die kip nog verder verbeterd, aldus Jumbo. En dan wordt het vanaf nu tijd voor een nog duurzamere kip. In het persbericht van Jumbo komt zowel Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming, als Anne Hilhorst, vice-voorzitter van het bestuur van Wakker Dier, aan het woord, beiden, met complimenten aan het adres van Jumbo.

Commercieel directeur Olaf de Boer van Jumbo zegt in dat bericht: “De overgang naar het Beter Leven keurmerk voor ons volledige aanbod kip is voor ons een logische volgende stap. Alle voorgesneden kipvleeswaren van het Jumbo huismerk hebben sinds deze maand minimaal 1 ster Beter Leven. Inmiddels is bijna de helft van onze huismerkproducten waar kip in zit voorzien van het Beter Leven Keurmerk. Dit breiden we verder uit, zodat in 2023 alle huismerkproducten met kip zijn voorzien van het Beter Leven Keurmerk. Van verse scharrelkip tot tapas en conserven.”

Klaar met al die kippendrift? Ja, maar niet met verduurzaming. Ook deze week… Plus Retail meldt dat het het afgelopen jaar door de verkoop van fairtrade-artikelen een premie van bijna 1,7 miljoen US-dollar heeft gerealiseerd (omgerekend op 1 april: bijna € 14,5 miljoen) voor de boeren en telers in ontwikkelingslanden, die onder dat programma vallen. Dat is 11,7% meer dan voorheen en de hoogste premie-afdracht voor ‘Fairtrade-gecertificeerde’ leveranciers ooit bij Plus Retail.

Het gaat inmiddels om z’n 400 huismerkartikelen van Plus, van bananen tot koffie tot cacaohoudende producten etc. Afgelopen jaar stapte Plus over op ‘Fairtrade-gecertificeerde’ cacao voor alle huismerkartikelen. En onder aangesloten cacaoboeren is dan ook het grootste effect merkbaar, zij kregen vergeleken met 2019 60% meer premie. Plus Retail wijst er in het persbericht op dat juist afgelopen jaar vanwege corona een moeizaam jaar was voor boeren en telers in ontwikkelingslanden. Binnen dit fairtrade-programma van Plus in samenwerking met Fairtrade Nederland is sprake van 1,8 miljoen boeren en arbeiders. Plus Retail betaalt een minimumprijs voor hun producten en daarbovenop die premie.

Even kort door de bocht: supermarkten hebben afgelopen jaar flinke omzetstijgingen mogen meemaken, en daar stonden weliswaar kosten tegenover (anticoronamaatregelen en voorzieningen in winkels), maar we mogen aannemen dat die enorme omzetstijgingen toch ook tot stijgingen van bedrijfsresultaat hebben geleid. En wellicht zijn die stappen die we nu bij AH, Lidl, Jumbo en Plus Retail wel uitvloeisels daarvan. In dat geval is een deel van de winst besteed aan verdere verduurzaming.

Of dat dan genoeg is? Die vraag is stof voor een discussie die eeuwigdurend kan zijn.
In FoodPersonality maart waar we dit artikel mee begonnen – toch maar even op terugkomen – riep FNLI-voorman Cees-Jan Adema op tot een fundamenteel gesprek over de kosten van verduurzaming. Dus er is nog wel wat te verhapstukken.