AH, Vomar, Dekamarkt: Quinten, de knoflooksaus van Deen houen we d’rin!

0
Leestijd: 3 minuten

Afgelopen zaterdag heropende Detailresult twee voormalige Deen-filialen als Dekamarkt-filialen, in Zeist en Waarland. En dat was de aftrap. En gisteren volgden meteen ook Albert Heijn en Vomar. Albert Heijn heropende z’n eerste Deen in Avenhorn en Vomar z’n eerste Deen in Zuid-Scharwoude. Daarmee maken we de aftrap mee van de ombouw. Zoals bekend (wellicht): van de Deen-filialen neemt AH er 38 over, Vomar 23 en Dekamarkt 19.

Wat opvalt: alle drie de overnemende partijen houden bepaalde elementen en/of assortiment van Deen aan. Bloemen en planten op de ‘Deen-manier’, West-Fries brood van bakkerij Pater, die knoflooksaus waar een petitie voor kwam, wijnen uit het Deen-assortiment. Dat moet alles wat in Hoorn en omstreken het verlies van ‘ons Deen’ betreurt, toch enigszins troosten.

Eerder al verkondigde AH-directeur Marit van Egmond in een persbericht (op de foto staat zij bij de opening van de ‘ex-Deen-AH’, gisteren in Avenhorn, bron: Albert Heijn) dat Albert Heijn de bloemencentrale zou overnemen binnen dat geheel van Deen en daarnaast nog een vers-dc. Maar AH heeft ook in die nieuwe AH: West-Fries brood en ‘krustiebroodjes’ van Bakkerij Pater, bier van het merk Leeghwater, van een brouwerij in De Rijp, en verder zal AH andere regionale producten die eerst bij Deen in het assortiment waren, terug laten komen in het assortiment onder het merk Streeckgenoten, de ambachtelijke versproducten (kaas, vleeswaren, visproducten etc.) van veelal lokaal en regionaal opererende slagers, kaasbereiders etc.

En: ene Quinten Warner uit Purmerend is op z’n wenken bediend: hij verzamelde vierduizend handtekeningen om te vragen dat de knoflooksaus van Deen ‘behouden zou blijven’, een echte ‘knoflooksauspetitie’.

Ook Dekamarkt heeft het assortiment van Deen niet meteen zomaar gelaten voor wat het was. Afgelopen zaterdag maakte Detailresult bekend dat het in die nieuwe Dekamarkten in Zeist en Waarland de ‘ultraverse maaltijden uit de warme keuken’ heeft behouden, en daarnaast de kibbeling van Deen. En ook: die knoflooksaus.

Zo ook Vomar. Zo konden we vernemen dat Vomar heeft behouden: ‘regionale boerenkool van topkwaliteit’, de knoflooksaus (hé, daar is-ie weer, voor de derder keer), een lijn verse pasta, de wijnen onder het Los Pinguïnos-label en het non-foodassortiment onder het Altijd Handig-label’. En ook Vomar meldt daar dat bloemenafdeling van deze eerste ‘ex-Deen-Vomar’ extra aandacht heeft gekregen vergeleken met bestaande Vomar-filialen.

Die knoflooksaus… daar worden we nou wel nieuwsgierig naar. Hij was van Deen, maar hij staat nu dus zowel bij AH als Dekamarkt en Vomar op de plank.

En deze overname heeft ook nog een uitdaging: Deen stond altijd bekend om z’n hoge fair share in de categorie bloemen en planten. Het kan niet anders dan dat het overnemende drietal hiervan in dat overnameproces heeft kunnen leren wat Deen daar nou zo goed in deed. Nou, Albert Heijn heeft binnen die Deen-boedel de bloemencentrale dus overgenomen. Dan tippen we AH maar als de nieuwe kanshebber op zo’n hoog fair share? Misschien in de ex-Deen-AH’s en in andere AH’s in Noord-Holland die mee kunnen gedijen op die nieuwe kennis en kunde. Maar het blijft de vraag of je dat over bijna duizend blauwe winkels in heel Nederland op dat niveau krijgt.

AH, Vomar en Dekamarkt krijgen sowieso nog een kluif aan de verwerking van de ‘prestaties van Deen’, om het zo maar ’s te noemen – zelfs even nog los van de vraag in hoeverre de nieuwe AH’s, Vomars en Deka’s gaan kannibaliseren op de omzet van bestaande AH’s, Vomars en Deka’s.

Want? Marktonderzoeker GfK liet vorig jaar zien in welke verscategorieën Deen goed scoorde, vergeleken met AH, Vomar en Dekamarkt. De categorieën waren: 1/agf, 2/vlees, 3/vleeswaren en salades, 4/brood, 5/kaas, 6/zuivel, 7/pluimvee (los van vlees dus), 8/maaltijden en pizza’s, 9/vis, schaal- en schelpdieren, 10/bloemen en planten en 11/gebak. Van die elf categorieën – als je Deen dan afzonderlijk vergelijkt met of AH, of Vomar, of Dekamarkt – scoorde Deen zeven keer hoger dan Albert Heijn, en idem bij Vomar en Dekamarkt.

AH scoorde hoger dan Deen bij 1/agf, 2/maaltijden en pizza’s, 3/vis, schaal- en schelpdieren en 4/gebak. De andere zeven? Deen hoger dan AH.

Vomar scoorde hoger dan Deen bij 1/vlees, 2/kaas, 3/pluimvee. Bij zes andere categorieën scoorde Deen hoger. Bij maaltijden en pizza’s: geen uitslag.

Dekamarkt scoorde hoger dan Deen bij 1/agf, 2/vlees, 3/maaltijden en pizza’s en 4/vis, schaal- en schelpdieren. In de zeven andere categorieën scoorde Deen hoger dan Dekamarkt.

Daar blijkt dan wel weer uit: Deen is ermee gestopt, maar de formule was nog lang niet aan het eind van z’n levenscyclus.