AH werkt zonder centrale regie bij ‘muntsloten weg’

0
Leestijd: 2 minuten

Daar stond ik dan, in de Albert Heijn van mijn woonplaats. ‘Hé, weer iemand die vergeten is zijn muntje of z’n euro eruit te halen’, dacht ik nog. Want ik kon deze winkelwagen zomaar pakken. Ik had mijn vaste muntje al bij de hand, maar dat was niet nodig. Ik heb een muntje met allerlei ‘heroïsche symbolen’ op de ene kant en op de andere kant ‘werkenbijdemarine’ ( maar dan zonder .nl) en die heb ik al jaren. Die kreeg mijn jongste zoon ooit tijdens een Vierdaagse, uitgedeeld door mariniers (‘’k Heb een pòòòòtje met vet! Al op de tááááfel gezet!’, jaja).

En dat ijzeren marinemuntje, dat doet het bij ‘mijn Albert Heijn’, maar ook bij ‘mijn Plus’ altijd goed, ‘lukt altijd’, beter ook dan dat plastic blauw-witte ‘vlooiencircusding’ van AH zelf en ook beter dan dat blauw-rooie plastic ding van Jan Linders, dat ik ooit uit een Jan Linders-winkelwagen ergens in Limburg heb gefrutseld (en vraag me niet hoe).

Na de boodschappen – we hebben het over vorige week donderdag, 1 september – zet ik de winkelwagen weer terug. En dan pas zie ik dat álle winkelwagens ‘vrij’ zijn!, zogezegd. Deze Albert Heijn heeft de muntsloten eruit gegooid. En dan besef ik opeens weer dat de week ervoor Albert Heijn bekend heeft gemaakt dat het wil stoppen met die muntsloten. Jeetje, dat is nu, een week later, voor mij al het geval. En ik besef: wanneer zou ik voor het laatst zonder muntje boodschappen hebben gedaan? 1998? Eerder? Geen idee. Maar het moet dus echt jaren her zijn geweest.

Zeg, hoe zit dat, Albert Heijn, hebben we Albert Heijn gevraagd. Zijn alle winkelkarren van AH al ‘vrij’ van muntsloten, of gaat het van ‘eerste regio a, dan regio b’ enzovoort? En als dit aan de gang is, hoe verloopt dat patroon dan? En we krijgen als antwoord terug: “Ja klopt, we stoppen met de winkelwagenmuntjes. Een combinatie van enerzijds ergernis weghalen – geen cash geld meer op zak, muntje bij de balie moeten halen – en anderzijds de besparing aan plastic. We hebben tijdens corona ervaren dat er niet meer of minder wagens zoek raken, dus we hebben er vertrouwen in dat dit goed gaat.” Ja, dat was de boodschap. Maar we willen iets over het tijdpad weten. “De timing verschilt per winkel. Sommige winkels hebben nog muntjes, die maken ze eerst op. De sloten worden vaak in eerste instantie afgeplakt. Ze worden uiteindelijk helemaal verwijderd. Niet per se volgens een speciaal patroon.”

Niet per se volgens een speciaal patroon. Maar wanneer zijn de AH-karren dan ‘muntjesloos’? Antwoord: “Als het klaar is”. Met een glimlach-icoontje erbij. Dus: Albert Heijn is bezig met een van de opvallendste veranderingen bij het boodschappen doen voor miljoenen Nederlanders, maar; Albert Heijn regisseert dit kennelijk nauwelijks? “Als het klaar is.” Niet of nauwelijks regie, nou, zo kennen we Albert Heijn niet. Zou Albert Heijn zo sterk veranderen in een bedrijf dat ‘loslaat’? Dat de besluiten overlaat aan al die honderden filialen en franchisewinkels in ons land? Dat mag op z’n zachtst gezegd opvallend worden genoemd.