Ahold: 50 Belgische supers, 150 Europese ‘To Go’s’
Ahold: 50 Belgische supers, 150 Europese ‘To Go’s’ Shelflife

Ahold: 50 Belgische supers, 150 Europese ‘To Go’s’

· leestijd 1 minuut Algemeen

Ahold ontvouwde vanochtend zijn nieuwe groeistrategie voor de komende jaren. Ambities heeft Ahold vooral op het terrein van online retailing (verdrievoudiging van de online omzet) en het versterken van de band met klanten (verhoging van de identieke omzet met 1 à 2%). Als het gaat om groeien in winkels denkt het bedrijf op bescheidener schaal: minimaal 50 supermarkten in België in de komende vijf jaar en 150 Europese gemakswinkels.

De nieuwe strategie die Ahold vanochtend ontvouwde laat zien dat Ahold extra groei wil realiseren door met name meer online verkopen en het ontwikkelen van nieuwe initiatieven om klanten te binden. Met online retailing moet over vijf jaar € 1,5 miljard verdiend worden, een verdrievoudiging ten opzichte van nu. Ahold ziet daarbij met name mogelijkheden in ‘click & collect’; online bestellen en afhalen in de winkel of op speciale afhaalpunten. Het concern zal begin volgend jaar beginnen met een test hiervoor.

Ahold denkt verder dat initiatieven om klanten te binden de identieke omzetgroei met 1 à 2 procent extra kunnen verhogen. De middelen voor de investeringen in dergelijke initiatieven komen onder meer uit een driejarig kostenbesparingsprogramma ter waarde van € 350 miljoen. Het geld wordt gebruikt om het ‘retailmodel’ van Ahold wereldwijd toe te passen. Het gaat om het versterken van de loyaliteit van de klant, investeren in eigen merkproducten en de ontwikkeling van nieuwe winkelformules. Zo wil Ahold bijvoorbeeld de penetratie van de eigen merken in de VS naar 40% verhogen.

Het supermarktconcern wil in de komende vijf jaar ook nieuwe winkels openen: 150 nieuwe gemakswinkels à la AH To Go in Europa en “tenminste 50 supermarkten in België”. Bekend was al dat Ahold met AH To Go naar Duitsland wil uitbreiden, terwijl nu over Europa wordt gesproken. De ambities voor België blijven relatief bescheiden (50 winkels in vijf jaar tijd). Het voorzichtige expansiebeleid komt Ahold geregeld op kritiek van analisten en beleggers te staan met een teleurstellende koersontwikkeling als gevolg.

Vandaar dat Ahold al enige tijd bezig is met het inkopen van eigen aandelen. Daarbovenop kondigt het vandaag een nieuw dividendbeleid aan. Het uitkeringspercentage wordt verhoogd naar 40 à 50% van de genormaliseerde nettowinst. Volgens Ahold zal het dividend per aandeel door de aanpassing al in 2011 aanzienlijk stijgen. Vanochtend rond 10.00 uur stond het aandeel Ahold 1,10% in de min op € 9,33.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.