Ahold Delhaize-cijfers in het licht van de pandemietunnel

0
Leestijd: 5 minuten

Of je dat nou een koersval moet noemen, dat weet het beursvloervolk geheid beter, maar het aandeel Ahold Delhaize ging gisteren wel ‘hard onderuit’. Tegen het einde van de dag was Ahold Delhaize ruim 6% van z’n waarde kwijt. En dat terwijl de cijfers prima waren. Want na de cijfers over ‘coronajaar 2020’ glommen ook de jaarcijfers over 2021, ‘het tweede coronajaar’.

Het hoeft niemand te verrassen: hoe meer de horeca in dat jaar dicht is geweest, hoe meer boodschappen via het ‘thuisverbruikkanaal’ zijn gedaan en dat zijn vooral de supermarkten. Die omschrijving geldt dan met name voor het Europese deel van Ahold Delhaize (Albert Heijn, Gall & Gall, Etos, maar uiteraard ook een formule als Delhaize in België), in de VS was die situatie anders. Daarbij: de lockdowns en andere beperkingen hebben de winkel- en boodschappenbestedingen online omhooggeholpen. En daar loopt Ahold Delhaize behoorlijk in voorop, vergeleken met andere supermarktbedrijven.

De omzet van Ahold Delhaize groeide met 3,3%, tot € 75,6 miljard. De nettowinst was € 2,25 miljard, een stijging van maar liefst 60%. De online-omzet was € 7,7 miljard, 40% meer dan het jaar ervoor. Binnen dat onlinegedeelte is Bol.com inmiddels goed voor een netto-omzet van € 2,8 miljard (21% stijging). Zoals bekend heeft Ahold Delhaize eind vorig jaar gezegd dat het Bol.com naar de beurs wil brengen, een zogeheten ‘sub-ipo’, wat inhoudt dat het concern zelf een belang in Bol.com zal aanhouden. Bol.com betekent enorm veel voor Ahold Delhaize, maar ja, wat wil je, als het lange tijd ook voor alle ‘niet essentiële winkels’ op een houtje bijten was: de netto-omzet van Bol.com over 2021 is € 2,8 miljard, maar de totale bestedingen de consument over afgelopen jaar waren € 5,5 miljard. Ahold Delhaize rekent uiteraard niet de omzet mee die aanbieders op het platform of leveranciers pakken. Het aantal bedrijven dat op Bol.com artikelen aanbiedt, is trouwens ook duizelingwekkend: zo’n 49.000.

Zowel ceo Frans Muller (foto; bron: Ahold Delhaize) als cfo Nathalie Knight sprak in een presentatiefilmpje van moeizame omstandigheden: problemen in de toeleveringsketen, stijgende energie- en grondstoffenkosten en de aanzienlijke inflatie. Allemaal factoren die de winstgevendheid onder druk zetten. Wat zit je nou te jeremiëren bij een winststijging van 60%, denk je dan, maar het gaat erom dat die factoren juist in het laatste kwartaal zo om zich heen hebben geslagen. En dat is uiteraard nog niet voorbij.

Tegen verschillende media meldde Muller dat het conflict met Nestlé inmiddels voorbij is, dus er is weer KitKat, Nescafé, Garden Gourmet en Maggi in de AH-winkels. Dat is zelfs te zien buiten die winkels, want Nestlé heeft momenteel een reclameboodschap op internet voor een nieuwe KitKat-variant waarbij je als kijker ziet staan: ‘nu bij Albert Heijn en Jumbo’. Met welke andere fabrikanten het bedrijf er nog niet uit is, dat wilde Muller niet zeggen. Wel zei hij over de contracten met fabrikanten: gewoonlijk is het bedrijf daar in januari al klaar mee voor de rest van het jaar, maar dit jaar is dat niet zo.

Kijken we nu even terug naar Ahold Delhaize in de afgelopen jaren, dan zien we een omzetstijging die je bij een supermarktbedrijf eigenlijk niet zomaar verwacht. Toen Ahold en Delhaize voor het eerst als één bedrijf werden gepresenteerd, het jaar 2016, werd een omzet gemeld van € 45,6 miljard. In 2021 is die omzet als gezegd € 75,6 miljard. Dat houdt in dat er elk jaar gemiddeld € 5,2 miljard aan omzet bijgekomen is. En dus, stel, je houdt even dat omzetbedrag van 2016 aan, dan is er dus elk jaar gemiddeld 10,4% van die omzet bijgekomen. Dat is best een portie omzetgroei elk jaar. Let wel, het is niet alleen maar autonome omzetgroei. Ahold Delhaize USA nam enkele jaren terug Fresh Direct over. In Nederland kocht Albert Heijn er afgelopen jaar 38 Deen-winkels bij.

Opvallend was de kop over de Ahold Delhaize-cijfers bij de berichtgeving van nieuwssite Nu.nl: wat kiest die niet zo op het zakenleven gerichte site als kop? Dat inmiddels 300.000 klanten ja hebben gezegd tegen dat abonnement waar Albert Heijn in november mee kwam, ‘Mijn Albert Heijn Premium’, voor € 12,- per jaar, en daar staan dan kortingen op biologisch tegenover, tien Bonuskortingen per week en 50% korting op de abonnementen ‘Bol Select’ en Gall & Gall.
Dus het loopt als een trein. Maar toch ging gisteren dat aandeel onderuit. Nu gebeurt dat wel vaker: een bedrijf komt met goede cijfers of cijfers in de lijn der verwachting en dan zegt een deel van de aandeelhouders en beleggers, oké, hoofdstuk afgesloten, we nemen afscheid. En dan daalt die koers. Maar in dit geval ging het vooral om de voorzichtigheid met uitspraken over het huidige jaar, Ahold Delhaize was nogal terughoudend over de winstontwikkeling van 2022.

Want? Daar heb je ze weer: onzekerheden in toeleveringsketens, inflatie, stijgingen van grondstofprijzen, daar zit het concern nu wel tegenaan te hikken. En Ahold Delhaize wees ook op de afbouw van de steun aan burgers door de overheid, nu we het ergste van de pandemie achter de rug lijken te hebben. Daar komt bij: de versoepelingen van deze week en zeker met ingang van 29 februari. De horeca doet weer volop mee dan. Of de Nederlandse, Belgische, Amerikaanse etc. samenlevingen nu echt het licht aan het einde van de pandemietunnel hebben gezien, wie zal het zeggen? Maar het lijkt er nu wel op. En dus zal de horeca weer tijden als vanouds kunnen beleven.

Maar dat is trouwens maar de vraag.
Heineken-topman Dolf van den Brink zei gisteren dat hij denkt dat zo’n 10% van de horeca-uitbaters financieel niet zal overleven. Een percentage dat overigens erg geschommeld heeft, bijna twee jaar terug zeiden anderen dat ‘twee derde van de horeca’ het niet zou overleven. Toen zaten we in golf één.

Maar er speelt ook nog iets anders mee: die inflatie. Nu al hoor je stemmen in de levensmiddelensector dat Aldi en Lidl door die inflatie meer klanten zullen krijgen. Dat gaat dan ten koste van de fullserviceformules. Die deden het juist goed in de pandemie: consumenten beperkten zich met boodschappen doen tot de eerste de beste supermarkt in de buurt en dan vaak die met het grootste assortiment. Dat kan weer veranderen. Klanten kunnen weer gaan shoppen, van promotie bij formule x naar promotie bij formule y, en zeker als die inflatie het besteedbare inkomen een tijd lang flink de das omdoet. ‘Ondergetekende’ heeft een variabel energiecontract, het energieverbruik nam flink af (er wordt 140 euro teruggeboekt, jippieeee!), ondanks het thuiswerken en veel thuis zijn, maar de maandelijkse afschrijving gaat in 2022 niettemin van 200 naar 248 euro, we bedoelen maar.

Maar er is ook een factor die Ahold Delhaize wellicht in de kaart speelt: consumenten konden niet of nauwelijks uit eten of uitgaan, en binnenkort weer wel. En daar zullen ze vast merken dat ook in die sector de prijzen enorm gestegen zijn. Het eerste het beste fijne eettentje om de hoek zal niet die rol spelen die supermarkten altijd als hun rol noemen: de portemonnee van de consument ‘beschermen’ door middel van lage prijzen. Dat is altijd een beetje ‘feelgoodkretologie’ van supermarkten en dat moet je natuurlijk met een stevige korrel zout nemen. Maar dan nog: het café zal de bierbrouwer niet boycotten, het restaurant zal de ossehaasleverancier niet boycotten. Het is nog maar de vraag hoe vaak en met welke regelmaat consumenten aan een horecatafel gaan aanschuiven als over een tijdje blijkt hoe duur het leven juist in die horeca is geworden. Dat kan een fullserviceformule met een ruim aanbod als AH, Jumbo, Plus etc. juist weer in de kaart spelen. ‘Uit eten? Weet je wat, we koken zelf wel wat lekkers. Thuis uit eten.’ Gewoon, alsof er nog een lockdown is.