Ahold Delhaize neemt belang in ‘advertentietechnologiebedrijf’

0
Leestijd: 2 minuten

Ahold Delhaize heeft een minderheidsbelang genomen in Adhese. Adhese noemt zichzelf een ‘advertising technology’-bedrijf. Opvallend eraan is: Ahold Delhaize heeft niet bekendgemaakt wat het percentage is van deze deelneming en ook niet welk bedrag het hiervoor heeft uitgetrokken.

Wellicht staat zoiets in het jaarverslag over dit jaar, dat volgend jaar het licht ziet. Bovendien wordt het niet duidelijk wat die innovatieve mogelijkheden nou precies zijn, maar wellicht zijn er lezers die dat meteen snappen (even als zijpaadje: we hebben deze twee onduidelijkheden bij de afdeling mediarelaties van Albert Heijn voorgelegd, maar dat we geen antwoord hebben, ligt niet zozeer aan AH maar aan ons, want dat deden we aan de late kant; we zeggen het er maar even bij).

Het gaat volgens het persbericht in elk geval om: ‘to create more tailored and relevant customer experiences’. Ahold Delhaize wil zich meer gaan toeleggen op ‘schaalbare digitale advertentiemogelijkheden’ (vertaling van ons, red.) voor de formules van het bedrijf, om zodoende ‘deeper customer relationships’ te bouwen, zowel online als offline. “Ahold Delhaize’s investment in Adhese underpins this commitment to provide shoppers with seamless, highly tailored and relevant customer experiences and promotions.”

Wouter Kolk, ceo van Ahold Delhaize voor Europa en Indonesië, zegt in het bericht dat klanten van formules van Ahold Delhaize verwachten dat die formules boodschappen doen gemakkelijker maken en de klantervaring beter. (De vraag blijft dan wel of klanten dat ooit tegen Kolk zo hebben gezegd: ‘ik wil het meer seamless dan nu’.) En daar horen volgens Kolk diensten en acties ook bij, zowel on- als offline.

De formule die aanvankelijk het meeste met Adhese te maken zal krijgen, is Albert Heijn – en dan met name AH Media Services, het AH-onderdeel dat advertentieruimte in bijvoorbeeld Allerhande verkoopt aan fabrikanten, maar ook gunstige plaatsen in een zoekresultaat op de site van AH als klanten een product zoeken. Ahold Delhaize meldt er meteen bij dat ook andere formules uiteindelijk hier gebruik van zullen maken, en noemt als voorbeeld Delhaize.

Ceo Marit van Egmond van AH: “Met onze ‘self-service platform’ van AH Media Services bieden we al advertentieposities in de digitale onderdelen van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall (zoals sites en apps, red.). Met het belang in Adhese zijn we beter in staat om aantrekkelijke digitale advertentiegelegenheden te ontwikkelen.” Hieruit maken we op dat de kennis en kunde van Adhese een middel is om fabrikanten advertentiemogelijkheden aan te bieden/te verkopen.

Maar goed, met al deze halfslachtige uitleg en moeizame vertaling van al dat ‘managerial-Angelsaksisch’ van Ahold Delhaize, Kolk en Van Egmond is het wel spijtig dat we zo laat bij afdeling in Zaandam hebben aangeklopt, dat beseffen we terdege.

En waar komt dat Adhese vandaan, trouwens? Heeft Ahold Delhaize in Silicon Valley lopen shoppen? Nee. De site van het bedrijf meldt een locatie in het Belgische Gentbrugge. Nou, dat maakt het al iets toegankelijker. Tenzij je denkt; ja, hallo, Gent of Brugge, kom op?! Nee, Gentbrugge. Onderdeel van Gent.