Ahold Delhaize: tweede ‘groene’ obligatie

0
Leestijd: 4 minuten

Afgelopen vrijdag heeft Ahold Delhaize z’n tweede groene obligatie uitgegeven. Net als die van 2019, de eerste. En net als bij de eerste gaat het hier weer om een lening van € 600 miljoen. Maar in Het Financieele Dagblad komt iemand van ASN Bank aan het woord die ‘m kennelijk ‘niet groen genoeg’ vindt. Omdat? Omdat Ahold Delhaize niet zegt welke verduurzamingsdoelen het met deze lening wil behalen. We kunnen niet zeggen dat Ahold Delhaize niet verduurzaamt. Kijk anders even naar dit beeld van 2016, een wand van de dan net heropende AH XL in Purmerend. Hoe zit het dan?

De lening heeft een element van boetedoening, blijkt uit een artikel in Het Financieele Dagblad.
Even terzijde, voor wie niet thuis is in obligaties: een obligatie is een lening, beleggers (banken, pensioenfondsen, vermogensbeleggers etc.) kopen delen van zo’n obligatie op. De uitgever van de lening betaalt jaarlijks de afgesproken rente. En aan het eind van de zogeheten ‘looptijd’ (het moment van aflossing) betaalt de uitgever de hoofdsom terug aan de obligatiehouders. Lening, rente, aflossing… daar zijn – kenmerkend voor de financiële wereld – allerlei afwijkingen en varianten voor te bedenken. Je hebt eeuwigdurende obligaties, obligaties met een variabele rente, obligaties die na verloop van een pakket aandelen worden etc., etc.

Zijn we er dan? Nee. Een obligatie is ‘verhandelbaar’. Je kunt ‘m kopen. Of verkopen (anders zou het gewoon een lening zijn). Tegen een bepaalde koers. Maar: coupure, coupon, yield, high yield, investment grade: neenee, genoeg nou.
Wat is de boetedoening waar we het over hadden? De rente van de Ahold Delhaize-obligatie is 0,375%. Maar: als Ahold Delhaize er in 2025 niet in slaagt om ofwel de CO2-uitstoot ten opzichte van 2018 met 29% te verlagen, ofwel de voedselverspilling ten opzichte van 2016 met 25% te verlagen, legt het bedrijf zichzelf een hogere rente op. Die 0,375% wordt in dat geval 0,625%, vanaf 2025. En de looptijd is tot 2030. Dus de obligatiehouder krijgt binnen een looptijd van negen jaar eventueel vijf jaar een hogere rentebedrag op zijn rekening gestort.

En toch is de lening niet heel erg groen, aldus Het Financieele Dagblad. Want Ahold Delhaize heeft niet gemeld wat het met dat bedrag van € 600 miljoen aan ‘vergroening’ gaat doen. Ja, maar gezien die zelfopgelegde renteverhoging, dat is toch een ‘groene’ stok achter deur? Jawel, maar een obligatie is pas echt groen als je met dat geleende geld zelf duurzaamheidsdoelen gaat realiseren.

En inderdaad, die eerdere groene obligatie van Ahold Delhaize, uit 2019, was een lening om te werken aan (zochten we even op in FoodPersonality juli-augustus 2019):
• de productie van het assortiment duurzamer
Denk aan duurzame visvangst, koffie, thee en cacao en fair trade, of bijvoorbeeld investeren in maatregelen waarmee er toch koffiebonen zullen kunnen groeien ondanks de klimaatopwarming, of de stimulering van stadslandbouw.
• uitstoot en voedselverspilling omlaag
Denk aan energietransitie, de overstap op led-verlichting in winkels, duurzamere winkelpanden en allerlei maatregelen om voedselverspilling te bestrijden.
• gezonder eten stimuleren

Denk dan bijvoorbeeld aan ‘productherformulering’ dus minder zout, suiker en vet in de artikelen van het AH-merk. Dus die eerste was een groene obligatie om in duurzaamheid te investeren. De tweede is er een waarin Ahold Delhaize zichzelf duurzaamheidsdoelen oplegt. Maar; als rente-instrument. Niet om de hoofdsom daarvoor te gebruiken. Het kan dat het wél zo is, maar het blijkt niet uitdrukkelijk een doel te zijn voor het geld van die lening.

En dat is vaak wel de bedoeling. Dáár waren die ‘green bonds’ nou net voor bedoeld. Dat wordt ook gecheckt. Bij groene obligaties zijn er onafhankelijke controle-instellingen en toezichthouders, die nagaan of die vergroeningsdoeleinden ook echt uitgevoerd worden. Want wat blijkt? Sinds vorige week zijn er in Europa strikte regels over ‘wat groen is’. Om ‘greenwashing’ van bedrijven te bestrijden.

En zolang Ahold Delhaize met die 600 miljoen van alles en nog wat kan doen, is het naar de letter niet echt groen, kennelijk. Het Financieele Dagblad: wat is er groen aan, als het bedrijf er ‘een vloot dieselbusjes’ van koopt.
Dat komt nog meer naar voren als Het Financieele Dagblad een manager duurzaamheid van ASN Bank aan het woord laat. Die noemt de tweede groene obligatie van Ahold Delhaize ‘creatief’. En het kan wellicht werken zo, erkent hij. Maar het is niet duidelijk genoeg. Sterker nog, ASN Bank belegt sowieso niet in Ahold Delhaize, aldus die duurzaamheidsmanager. Omdat het voor ASN niet duidelijk genoeg is wat Ahold Delhaize’s standpunt is inzake statiegeld versus wegwerpverpakkingen.

Dat is bijzonder om te lezen. Het is bekend: pensioenfondsen als ABP en PGGM beleggen niet in bedrijven die wel financieel goed presteren, maar die te veel maatschappelijke en/of milieuschade berokkenen. Zo stopte een van die twee jaren geleden met Walmart. De reden? De topman verdiende meer dan 500 keer meer dan de laagstbetaalde. Daar schijnt een index voor te zijn, om dat na te gaan en vandaaruit: in de portefeuille behouden, of eruit.

Een puntje natuurlijk ook Ahold Delhaize ook op moet gaan letten, gezien de enorm gestegen honorering van Frans Muller e.a., wat twee weken terug naar buiten kwam. Maar buiten dat, we willen er maar mee zeggen: voor een bank die duurzaamheidsdoelen hoog in het vaandel heeft staan als het gaat om ‘waar zet ik mijn geld in?’, is Ahold Delhaize een afvaller. Best pijnlijk om te lezen.

Maar het is ergens ook vreemd. Degenen die bij Ahold Delhaize deze groene obligatie hebben ‘bedacht’, zullen er toch niet van uitgaan dat ze met een renteverhoging ‘lekker ongroen’ kunnen zijn? Het klinkt nu alsof Ahold Delhaize een groen beeld van zichzelf wil scheppen, om dan na jaren gewoon verduurzamingsdoelen aan zijn laars te lappen? Zou er een bedrijf zijn dat duurzaamheid als een ‘trend’ ziet, iets waar je nu op in moet springen en dat je gewoon weer bij het grof vuil kunt zetten als die ‘duurzaamheidswind’ van vandaag de dag straks is overgewaaid? Het is in dat artikel net alsof niemand bij Ahold Delhaize begrijpt dat je niet meer terug kunt.