Ahold: omzetgroei maar ook margedruk
Ahold: omzetgroei maar ook margedruk Shelflife

Ahold: omzetgroei maar ook margedruk

· leestijd 1 minuut Algemeen
CEO Dick Boer legde in zijn toelichting op de cijfers over het eerste kwartaal de nadruk graag op de omzetstijging van Ahold (en Albert Heijn), maar kon niet om de aanhoudende margedruk heen, waar analisten op blijven wijzen. En verder? Geen zinnig woord over de gesprekken met Delhaize in ieder geval. 
De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op € 11,3 miljard, een stijging van 14,9% (vooral veroorzaakt door valuta-effecten. In Nederland steeg de omzet 5,7% door geslaagde promoties en een verbeterd productaanbod, aldus Ahold. De onderliggende operationele marge van 3,5% ‘weerspiegelt investeringen in groei en hogere verzekeringslasten’. Ziedaar het kritiekpunt van de analisten. De ombouw van overgenomen Spar-winkels in Tsjechië is inmiddels afgerond.
CEO Dick Boer: “De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch: de omzetgroei, exclusief benzineverkopen, tegen constante wisselkoersen was 3,1% ondanks een ongunstige timing van Pasen. Ook in het eerste kwartaal hebben we weer ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, ons winkelnetwerk te vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken.”
In Nederland leverde Albert Heijn, gesteund door een reeks geslaagde promoties, een sterke omzetgroei en is doorgegaan met het verbeteren van het assortiment om zijn aanbod verder te onderscheiden. Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland groeide en in België boekte AH dankzij de opening van nieuwe winkels vooruitgang met de uitbreiding van het winkelnetwerk, dat nu in totaal 30 winkels omvat.
 

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.