Ahold ‘op koers’ met resultaten en fusie

0
Leestijd: < 1 minuut
“Ahold heeft sterk gepresteerd in het derde kwartaal en we zijn verheugd een stijging in de omzet, het bedrijfsresultaat en de nettowinst, en een sterke vrije kasstroom te rapporteren”, aldus CEO Dick Boer. In het derde kwartaal steeg de omzet met 3,3%, in Nederland behaalde Ahold zelfs een identieke omzetgroei van 4%.
Boer: “We hebben verdere voortgang geboekt ten aanzien van onze strategische prioriteiten en de investeringen in onze merken versterken onze klantpropositie in alle markten waarin we actief zijn.” Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg het afgelopen kwartaal naar € 319 miljoen. De operationele marge bedroeg daarbij 3,8%.

“In Nederland blijft de kracht van het Albert Heijn-merk de positieve omzettrend aandrijven”, aldus Boer. “We waren in het bijzonder verheugd over de toename van de identieke winkelomzet. Onze strategie gericht op verbeteringen in kwaliteit en assortiment, leidde tot een toename in het aantal transacties en in marktaandeel. Onze marktleidende Nederlandse online-activiteiten, Albert Heijn Online en bol.com, realiseerden een stijging van de consumentenomzet internetverkopen van meer dan 30%.”
In de Verenigde Staten verbeterden de prestaties van Peapod, dat dubbelcijferige omzetgroei realiseerde. Het afgelopen kwartaal wist Ahold in de Verenigde Staten de verbeterde klantpropositie naar nog meer winkels uit te breiden, resulterend in een verbetering van de onderliggende omzetontwikkeling in alle divisies.
Boer: “Vooruitblikkend liggen we op koers om de verwachtingen voor heel 2015 te realiseren en om de voorgenomen fusie met Delhaize medio 2016 af  te ronden. Samen gaan we een sterkere internationale food retailer vormen, waarvan onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders gaan profiteren.”