Ahold stelt tevreden
Ahold stelt tevreden Shelflife

Ahold stelt tevreden

· leestijd 1 minuut Algemeen

Ahold heeft in 2009 het bedrijfsresultaat met 8% doen stijgen tot € 1,3 miljard (tegen € 1,2 miljard een jaar eerder).

De winst van Ahold daalde met 17% tot € 894 miljoen euro (tegen € 1,08 miljard in 2008). De inkomsten kwamen in het vierde kwartaal uit op € 6,8 miljard. Voor heel 2009, dat een extra handelsweek kende ten opzichte van het voorgaande jaar, bedroeg de omzet € 27,9 miljard, 8,9% meer dan in 2008.

Het moederbedrijf van Albert Heijn onthield zich van het geven van een concrete verwachting voor 2010, maar stelde dat het vasthoudt aan de doelstellingen voor de middenlange termijn. Ahold heeft als doel een netto-omzetgroei van 5% en een operationele retailmarge van eveneens 5%. Voor 2009 kwam deze marge op de verkoop van producten zonder eenmalige lasten en baten uit op 5,1%.

Supermarktconcern Ahold heeft een licht beter laatste kwartaal van 2009 achter de rug dan verwacht. Promoties en acties drukten de resultaten. Het bedrijfsresultaat kwam in het vierde kwartaal uit op € 341 miljoen tegen € 369 miljoen een jaar eerder. Onder de streep hield Ahold € 267 miljoen over, 8,2% minder dan een jaar eerder.

De omzet en de marges werden beïnvloed door daling van prijzen en acties voor op koopjes beluste klanten. Volgens bestuursvoorzitter John Rishton blijft het economisch klimaat ‘de nodige uitdagingen bieden’.

Om de Ahold-aandeelhouders tevreden te stellen gaat het concern eigen aandelen terugkopen voor een totale waarde van € 500 miljoen. Het concern geeft zichzelf een jaar de tijd voor het inkoopprogramma. Aandeelhouders kunnen bovendien een 28% hoger dividend tegemoet zien. Ahold keert namelijk € 0,23 per aandeel uit.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.