De Albert Heijn-app ‘Vind mijn product’: hij is er

0
Leestijd: 2 minuten

In het septembernummer van FoodPersonality staat een artikel over nieuwe vormen van navigatie in de supermarkt. Het is een nieuw artikel in de reeks ‘Tech in de supermarkt’, waarin Eelco Hos en Bart Fischer altijd aan bod komen, met uitleg over allerlei technologische ontwikkelingen die voor food retail van toepassing kunnen zijn, en de voordelen, gevolgen etc. daarvan.

Deze keer vertellen Hos en Fischer over een systeem waarbij de lampen van leverancier Signify (het vroegere lampenonderdeel van Philips) in een supermarkt niet alleen licht geven, maar ook signalen zenden. En heb je nu een app waarmee een klant in zo’n supermarkt naar een product kan worden geleid, dan ‘communiceren’ die app en die lampen met elkaar. En daardoor kun je de klant helpen met zoeken.

Gewoonlijk weet een klant wel waar alles zo’n beetje staat, maar lang niet altijd. Zoals: ingrediënten zoeken voor een recept dat nog nooit iemand van een huishouden gemaakt heeft. Opnieuw boodschappen doen in een supermarkt die net verbouwd is. Of: iemand doet op de weg terug van een dagtripje boodschappen in een andere supermarkt dan ‘de vaste’. Of: persoon a uit het huishouden maakt het boodschappenlijstje, maar persoon b moet dat halen. Of: je koopt eens per jaar een potje mierikswortel.

Met die app kan de klant worden gewezen waar een product staat dat hij of zij niet kan vinden. De app verandert dan in een beeld van de plattegrond van de winkel en de looproute: van de plaats in de winkel waar die klant zich op dát moment bevindt, naar het schap en de plaats van dat schap waar dat product staat.
Hos en Fischer wijzen er ook op dat Albert Heijn hiermee al proefgedraaid heeft in de pilotwinkel die in 2018 in Hoofddorp openging. Maar verder kunnen zij daar ook niks over kwijt. Dus vroegen we aan Albert Heijn: wat is er na die proef met dat systeem gebeurd? Het antwoord van Albert Heijn is: ‘we kunnen er op dit moment niks over vertellen’. Met de nadruk op: op dit moment.

Maar zo gaat dat met een blad dat van de drukker naar PostNL naar de lezers moet: dát antwoord is sinds dinsdag achterhaald. Want afgelopen dinsdag werd een Albert Heijn in Pijnacker heropend (foto: de zelfscankassa’s van die AH met de mogelijkheid om met contant geld te betalen, fotobron: Albert Heijn), met tal van vernieuwingen ten opzichte van de huidige Albert Heijn-formule. En in die AH in Pijnacker kan de klant ook gebruik maken van het app-onderdeel ‘Vind mijn product’. ‘Op dit moment nog niet’ was het antwoord begin vorige week, maar op dit moment dus al wel.