Albert Heijn België zet prijzen sector onder druk

0
Leestijd: 2 minuten

Nielsen heeft in België onderzoek gedaan naar de impact van Albert Heijn op de prijzen in supermarkten. Daaruit blijkt dat waar de ‘Ollanders’ een winkel openen, de prijzen gemiddeld 2% dalen bij de concurrentie. Nielsen stelt dat er een prijzenoorlog in de maak is.

Aanleiding voor het onderzoek was de constatering vorig jaar dat door de komst van de Albert Heijn in Gent minstens zeven Colruyt-winkels hun prijzen moesten verlagen. Het ging weliswaar om tijdelijke prijsverlagingen door promoties, maar als Albert Heijn dat kan doen met één winkel, wat dan met 19 of meer? Dat was voor de onderzoekers van Nielsen de aanleiding om de impact op de prijzen verder te onderzoeken.

Om de impact te meten werden twee clusters gemaakt: een testcluster van winkels in een straal van 10 kilometer rond een Albert Heijn, en een controlecluster van alle andere winkels in Vlaanderen (grote super- en hypermarkten, red.). Het onderzoek werd dus gedaan op basis van 16 Belgische AH-winkels om een stabiele vergelijking te kunnen maken zonder invloed van openingen. Nielsen deed het onderzoek verder aan de hand van een mandje van 50 merkproducten om een representatieve prijsvergelijking te kunnen doen.

De prijzen verschilden gemiddeld 2% voor het hele mandje over de totale periode voor alle winkels. Op retailerniveau kan het verschil echter veel groter zijn. Op productniveau is er soms geen verschil, maar was er evengoed soms meer dan 10% verschil. In promoweken liep de prijserosie soms op tot -30% op productniveau, en dat enkel door de ligging van een winkel. Een gigantisch effect, aldus de onderzoekers, dat alleen nog maar versterkt zal worden naarmate Albert Heijn meer winkels opent en promoties organiseert.

Omdat de Belgische AH-winkels goed verspreid liggen in Vlaanderen, zou de Nederlandse retailer met amper 20 winkels nu al een derde van de Vlaamse supermarkten beïnvloeden. Als Albert Heijn, zoals analisten verwachten, jaarlijks 20 winkels opent, zal het effect navenant zijn. Dit bevestigt niet alleen de verwachting vooraf, maar versterkt het nog. Een prijzenoorlog lijkt daarmee in de maak, denken de onderzoekers, en vooral Colruyt zal last hebben van het ‘blauwe gevaar’.

Om zijn geloofwaardigheid te behouden moet Colruyt Albert Heijn volgen in zijn prijzen. Maar Colruyt wordt fel op de proef gesteld. Colruyt voorspelt kleinere marges voor 2014, en de retailer zal het niet makkelijker hebben om zijn laagste prijzen te handhaven. Nielsen: “De komende jaren worden du jamais vu als Albert Heijn aan het zelfde tempo blijft uitbreiden. Wij voorspellen dat de prijzen dan minder snel zullen stijgen.”