AH bereidt zich voor op een bijzondere kerst

0
Leestijd: 4 minuten

Dit jaar geeft Nederland een andere invulling aan de feestdagen. De grote focus op thuis, het spreiden van kerst over meerdere dagen en het vieren in kleinere gezelschappen heeft ook impact op wat we deze feestperiode op tafel zetten. Tijdens het kerstdiner ligt op zes miljoen borden een gerecht dat is gemaakt met inspiratie en ingrediënten van Albert Heijn, zo verwacht de grootgrutter. AH weet naar eigen zeggen als geen ander wat Nederland graag eet met kerst en creëerde weer een Allerhande met maar liefst 74 lekkere recepten voor een bijzondere kerst. In de app en op de website ah.nl staan zelfs meer dan 1.850 kerstrecepten. Vandaag werd de cover onthuld: de trifle. Hét ultieme nagerecht dat door tienduizenden Nederlanders met kerst wordt geserveerd.

In de aanloop naar de feestdagen deed Albert Heijn onderzoek naar hoe Nederland verwacht kerst te vieren en dat ziet er anders uit dan andere jaren. Deze kerst zitten we niet met de hele familie aan één grote tafel, maar vieren we het thuis met kleinere gezelschappen én verspreid over meerdere dagen. Doordat we het intiemer vieren, koken we veel uitgebreider op de speciale dagen. Op de andere momenten gaan we juist meer voor gourmetten, snel klaar gerechten en aangeklede borrels. Waar we normaal bezoeken hadden gepland aan kerstmarkten, kerstshows, familie, dagtripjes zouden maken of op vakantie zouden gaan, blijven we nu thuis. Hierdoor hebben we de behoefte om het huis extra feestelijk te versieren en hangen de meeste mensen dit jaar veel eerder de lichtjes op.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: “2020 was een heel bijzonder jaar. Het is een jaar dat we nooit zullen vergeten. Alles is anders dan anders. Dat geldt ook voor kerst. Des te meer reden om er iets moois van te maken met elkaar. Albert Heijn heeft alle ingrediënten in huis om er een bijzondere feestmaand van te maken: met een heerlijk uitgebreid en vers feestassortiment, extra lange openingstijden van onze winkels en de online bestelde boodschappen op zondag én dit jaar zelfs óók op tweede kerstdag thuisbezorgd. En, als iedereen de boodschappen op tijd en gespreid doet dan helpt dat om het prettig en ontspannen te houden. Een bijzondere kerst voor iedereen, daar gaan wij bij Albert Heijn voor. Dat betekent ook dat we ons, samen met onze maatschappelijke partners – Het Rode Kruis, LINDA.foundation en Voedselbanken Nederland – dit jaar extra inzetten voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.”

De kersteditie van Allerhande

Met een oplage van zo’n 2 miljoen is Allerhande het grootste en meest toonaangevende food/kerst-magazine van Nederland. Vanaf zondag 6 december ligt de kersteditie met 225 pagina’s in alle Albert Heijn winkels. Een moment waar ieder jaar veel mensen naar uitkijken. De rode draad in deze Allerhande is een avontuurlijke receptuur van klassiekers op basis van de favoriete kerstgerechten van Nederland. Nieuw dit jaar is de extra aandacht voor kinderen, met volwaardige voor-, hoofd- en nagerechten waar zelfs de allerkleinsten heel blij van worden. Bijvoorbeeld regenboogcarpaccio, kerstboompizza of magische snow globes. Ook zijn er genoeg vegetarische alternatieven, van bietentartaar en gevulde pompoen tot gebraad van knolselderij. Deze gerechten zijn een lust voor het oog.

Joyce Bierman, verantwoordelijk voor o.a. Allerhande bij Albert Heijn: “Deze kerst staan er in Allerhande weer veel klassiekers op het menu. Bijvoorbeeld gerookte zalm, eigenlijk elke kerst een held en dit jaar gecombineerd met avocadomousse in de vorm van een tompouce. Vertrouwde smaak maar in een modern jasje.” Als dessert is dit jaar de trifle met amandelkoekjes, bessencrème en honeycomb het spektakelstuk op tafel. Dit feestelijke nagerecht siert dan ook de cover. Joyce Bierman: “Deze trifle is echt een allemansvriend, met frisse smaken, romige mascarpone, fruit en knapperige honingschotsen. Én het ziet er ook spectaculair uit, een magisch slot van het kerstdiner. Dat zijn ook de de twee voorwaarden waar het coverrecept van de kersteditie van Allerhande altijd aan moet voldoen. Iedereen moet het lekker vinden en het moet er waanzinnig uitzien! Tip van ons: serveer deze trifle in een rechte glazen schaal of een brede rechte vaas, zodat je de laagjes mooi op kunt bouwen. In de Allerhande staan uiteraard alle tips en trics op een rij. De trifle is er ook in een mini-variant, in een glaasje per persoon en dus helemaal aangepast op een kerstdiner in kleinere kring.”

Albert Heijn lanceert Culii

Culii zalmfilet prosecco met pistachenootjes en zeekraal.

Voor wie deze kerstperiode bijzonder wil eten maar niet zo lang in de keuken wil staan, introduceert Albert Heijn in december iets nieuws: Culii. Culii is verkrijgbaar in voor-, bij-, hoofd- en nagerechten voor twee personen, met bijzondere ingrediënten en verrassende culinaire combinaties. Elk gerecht bestaat uit verschillende componenten, waarmee klanten in een handomdraai een extra lekkere maaltijd op tafel kunnen zetten. Culii is het hele jaar rond beschikbaar met wisselende smaken van het seizoen, zoals voor de komende feestperiode rivierkreeftjescocktail met avocadocrème, bietencarpaccio met geitenkaas en hazelnoot, biefstuk Madeira met paddenstoelen, zalmfilet prosecco met pistachenootjes en zeekraal, gegratineerde mini bloemkool, stoofpeertjes in rode wijn, regenboogwortels gekaramelliseerd in honing-sinaasappelsaus en appel peer crumble met blauwe bessen. Culii is vanaf 17 december verkrijgbaar bij Albert Heijn.

Winkels open tot middernacht

Albert Heijn verwacht drukke weken. In de aanloop naar kerst zijn meer winkels op zondag geopend en ook langer open.
• Op de drukke dagen voor kerst zijn zo’n 250 winkels open tot middernacht, zodat klanten nog beter verspreid hun boodschappen kunnen doen.
• Op eerste kerstdag zijn 645 winkels van Albert Heijn open. Op tweede kerstdag zijn dat er 914. Op nieuwjaarsdag zijn opnieuw 645 winkels open.
• Albert Heijn bezorgt dit jaar voor het eerst de online bestelde boodschappen op tweede kerstdag en daarnaast vanaf 29 november 6 weken lang op zondag. Dat betekent diverse extra bezorgmomenten voor klanten om zo de online drukte zoveel mogelijk te spreiden.

17.000 cadeauboxen

Iets extra’s in de feestmaand is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Naast de reguliere donaties en diverse acties, geeft Albert Heijn in december 17.000 cadeauboxen aan haar maatschappelijke partners – Het Rode Kruis, LINDA.foundation en Voedselbanken Nederland – om zo iets extra’s te doen voor mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. In elke box zit onder meer een boodschappenkaart van €25,-. Zo kunnen mensen zelf producten kopen die ze lekker vinden of waar zij behoefte aan hebben. Ook zit er een lekkere AH Excellent feeststol in en die heeft een extra betekenis. De hele maand december gaat er van elke verkochte stol 1 euro naar Het Rode Kruis, LINDA.foundation en Voedselbanken Nederland. Albert Heijn hoopt meer dan anderhalf miljoen stollen te verkopen om zo een significante bijdrage te kunnen leveren aan de hulpprogramma’s van deze bijzondere organisaties.