Albert Heijn blaast ‘besmette’ Hamsterweken af

0

“Wij vinden de campagne op het moment niet gepast”, laat een woordvoerder desgevraagd weten aan de NOS. Albert Heijn probeert consumenten er juist op allerlei manieren van te overtuigen dat hamsteren niet nodig is. De vraag is echter of de Hamsterweken alleen op dit moment ongepast zijn of überhaupt onbruikbaar zijn geworden vanwege de associatie met het hamstergedrag van consumenten tijdens de coronacrisis.

In een item over sterk teruglopende reclamebestedignen van radio- en tv-zenders blijkt dat Albert Heijn een nieuwe Hamsterweken-campagne op stapel had staan, maar daar onder de huidige omstandigheden van af ziet. “Zeker omdat we nu tegen klanten zeggen dat het niet nodig is om een voorraad in te slaan”, licht een woordvoerder het besluit toe.

Verbod op promoties

Ook andere supermarkten communiceren op dit moment minder dan anders. Het aanzetten tot extra aankopen door middel van prijscampagnes strookt immers niet met de door rijksoverheid en branchekoepel CBL uitgezette lijn waarin supermarktklanten worden oproepen om alleen de normale en noodzakelijke boodschappen te kopen.  In België zijn promoties en kortingen inmiddels verboden.

Ster, RTL, Talpa

De Ster, reclamebedrijf van de publieke omroep, meldt een teruggang met tientallen procenten aan recalmebetedingen. Een vergelijkbare ontwikkeling ziet RTL, terwijl Talpa, het mediabedrijf van John de Mol (bekend van onder meer radio538, SBS6 en Veronica) al ontslagen in het vooruitzicht heeft gesteld.

Het zijn met name reisorganisaties die rond deze tijd veel adverteren en nu massaal hun uitingen terugtrekken. Dat doet Albert Heijn nu dus ook, maar dan vanwege een andere reden. “We hebben nog wel aanbiedingen, maar die communiceren we minder op radio en televisie.” Wel plaatste AH afgelopen vrijdag grote krantenadvertenties, maar die werd gebruikt om klanten te bedanken.

Gebarentolk viraal

De vraag is of we de Hamsterweken ooit nog gaan terugzien. Albert Heijn zal in de toekomst de associatie met het als asociaal bestempelde hamstergedrag van de afgelopen dagen willen vermijden. Op social media zijn hamsterende consumenten een geliefd thema geworden waarbij vaak de hamsters uit de Albert Heijn-commercials worden gebruikt. De gebarentolk die hamsteren in gebarentaal uitbeeldde ging de afgelopen week viraal.