Albert Heijn doet proef met prijsverlagingen agf

0
Leestijd: < 1 minuut

Sinds vorige week voorziet Albert Heijn de wekelijkse Bonusfolder van een los vel, met als titel ‘oogst van de week’. Het heeft het hetzelfde formaat als die smalle Bonusfolder. Er staan drie acties op, de voorkant laat één prijsverlaging zien, de achterkant twee prijsverlagingen. Deze week bijvoorbeeld; aardbeien, per schaal van 400 gram € 2,79 (de voorkant), mango: twee stuks voor € 2,50 en pitloze rode druiven, per schaal van 500 gram, voor € 1,69.

Vorige week: het begin van de ‘oogst van de week’, met ook al die aardbeien, maar toen anders: twee schalen van 400 gram voor € 5,00. En asperges, per zak van 500 gram, voor € 5,99. En komkommer: 1 plus 1 gratis, € 0,59.

Navraag bij Albert Heijn leert dat het volgende week nog een keer voorbijkomt en dan stopt het. En op basis van de resultaten gaat AH bedenken of dit een vervolg krijgt. Zo ja, dan zou dat in het najaar zijn.

Opvallend aan deze proef tot nu toe is de variatie in prijsverlagingen. De aardbeien waren vorige week: twee schalen voor vijf euro, deze week is het één schaal voor € 2,79. De komkommer was ‘1 + 1’, maar de mango van deze week is gewoon: twee stuks voor € 2,50.

Er wordt niet bij vermeld wat de gewone prijs zou zijn, zonder die afprijzing. Terwijl we dat in de AH-winkels juist weer vaker wél zien. Daar meldt AH met de acties op de kopstelling doorgaans wél de standaardprijs en soms ook nog het percentage van de afprijzing.

Bij de aardbeien wordt ook nadrukkelijk vermeld dat ze ‘uit Nederland’ komen.