Albert Heijn en Plus: …en deze week alle ballen op biologisch

0
Leestijd: 3 minuten

Vorige week schreven we over de overeenkomsten tussen Albert Heijn en Plus naar aanleiding van het feit dat Plus Retail bekendmaakte dat het met een nieuw versmerk komt: ‘Boerentrots van Plus’. Daarbij haakten we aan bij de campagne ‘Beter eten’ van Albert Heijn – zoals bijvoorbeeld uitgebreid beschreven in FoodPersonality van maart: een campagne met bijvoorbeeld paginagrote advertorials in landelijke dagbladen. Met allemaal voorbeelden van verduurzaming bij de leverancier: de kippenboer, de varkensboer, de koeienboer…

Deze week meldt Plus Retail dat het een begin heeft gemaakt met ‘Biologisch Plus’, de nieuwe biologische variant van het huismerk (zie foto). Net in een week waarop Albert Heijn door het hele assortiment heen Bonusacties heeft met biologisch, van agf tot vlees tot zuivel tot babyvoeding tot zoet broodbeleg. Op de site van AH is deze week te lezen: ‘25% korting op meer dan 450 bioproducten’.

‘De twee formules die qua kwaliteit en maatschappelijke en milieu-overtuigingen het meest van zich doen spreken, beginnen communicatief en ‘marketingwise’ behoorlijk in elkaars vaarwater te zitten.’ Wie zei dat? Nou, dat schreven we vorige week. En dat is er deze week in elk geval niet minder op geworden.

Plus Retail meldde afgelopen dinsdag dat het de omzet en groei van biologisch binnen de eigen formule binnen drie jaar wil verdubbelen. Dat wil de formule door het bestaande biologische assortiment meer te gaan benadrukken en door een begin te maken met de nieuwe huismerkvariant Biologisch Plus. Biologisch Plus stroomt dit jaar gefaseerd in de winkels in, te beginnen: deze week, met agf-artikelen. Daarnaast zal het merk Bio+ worden gemoderniseerd. Overigens, je zou het al snel denken vanwege dat ‘plus-teken’, maar het is geen merk van Plus Retail zelf.

Opmerkelijk is ook dat Michaël Wilde van Bionext in het persbericht van Plus Retail aan het woord komt. Bionext is de ketenorganisatie van alles wat in ons land biologisch is, dus van landbouw tot winkel. Wilde wijst op het streven van de EU om in de komende jaren biologische landbouw sterk te stimuleren, omwille van de klimaatkwestie, de biodiversiteit, de bodemkwaliteit, dierenwelzijn en ook de kwaliteit van het oppervlaktewater.

Waarom opmerkelijk? Wilde werd in FoodPersonality februari geïnterviewd: daarin zei hij dat hij met supermarktformules het gesprek wil aangaan. Waarom? Vanwege de ‘Green Deal’ van de EU. Dat houdt in: de EU wil dat in 23030 25% van de landbouwgrond biologisch is. En dat is dan weer onderdeel van het plan om ‘het eerste klimaatneutrale werelddeel’ te worden.

In dat interview zegt hij: “De EU heeft dus volmondig erkend wat het belang is van biologische productie. En: alle 27 landen staan achter dit besluit. (…) Met andere woorden, alle seinen voor de toename van biologisch in de Nederlandse supermarkt staan op groen.” En Waarom zou hij dan met alle formules het gesprek aan willen gaan? Met zo veel biologisch areaal in de hele EU over negen jaar is het voor supermarkten zaak om meer biologisch in het assortiment op te nemen, of het nou linksom of rechtsom is. En vrijwillig of gedwongen door het veranderde toekomstige aanbod.

En kennelijk heeft dat gesprek bij Plus Retail tot resultaat geleid. Maar dan nog. Fijn dat Albert Heijn en Plus beide zulke voorvechters zijn van de verduurzaming, op welk terrein dan ook. Goed voor het imago van de sector, staat als een paal boven water. Maar tegelijkertijd: door die positie gaan de twee fullserviceformules ook wel erg met elkaar concurreren. En dat kan ook pijn doen. En het is voor een sector altijd een nadeel als de formule met hoogste kwaliteit, hoogste assortimentsambities en hoogste verduurzamingsambities steeds meer elkaar in de haren zitten. En dan is het in theorie aannemelijk dat de kleinste van die twee uiteindelijk eerder problemen ondervindt met ‘onderscheidend vermogen’ dan de grootste van die twee.
En dat zou jammer zijn.