Albert Heijn en de zoveelste poging tot verpakkingsvrij

0
Leestijd: 3 minuten

Albert Heijn heeft deze week bekendgemaakt dat het met AH Verpakkingsvrij gaat komen. Zeventig artikelen in bulk, in een silopresentatie in de supermarkt, en de klant moet zelf zorgen voor een herbruikbare pot of zak. Het gaat producten als pasta, thee, noten, ontbijtgranen en rijst. De start is bij de Albert Heijn XL in Rotterdam (foto: Albert Heijn), daarna volgen AH XL Amsterdam-Buitenveldert en AH XL in Leidschendam, en daarna nog eens vijftig andere AH’s in het land in dit jaar. Van de zeventig artikelen zijn er 55 biologisch.

Daarmee begint Albert Heijn opnieuw aan een experiment, want al eerder heeft het geprobeerd artikelen zonder verpakking aan de man te brengen. En AH was daar lang niet de enige in, denk aan de verschillende initiatieven die al voorbijgekomen zijn en die allemaal een stille dood gestorven zijn. Opgeweckt Noord, dat was er jaren geleden in Groningen, een verpakkingsvrije levensmiddelenzaak. En rond die tijd, jaren geleden, had je ook Bag & Buy, in Utrecht. Beide winkels zijn allang weer gesloten. Want verpakkingsvrij, dat is een last voor de consument.

Zijn er nu nog verpakkingsvrije levensmiddelenzaken? Jazeker, maar dan gaat het voor om levensmiddelenzaken in de grote steden die een paar silo’s met bulk in het assortiment hebben. Odin, Marqt, Ekoplaza zijn ketens die dat hebben. En in 2020 startte Unilever nog een proef met hervulbare verpakkingen.

Ook Albert Heijn is al eerder met een verpakkingsvrij-initiatief gekomen. Jaren geleden (2015) startte AH in een toen ingrijpende omgebouwde Albert Heijn XL in Eindhoven met een schapwand vol silo’s. Die AH XL was een samenballing van allerlei vernieuwingsdrift van het Albert Heijn van dat moment. Veel van wat in die AH XL in Eindhoven werd gepresenteerd, kwam naderhand terug in andere AH XL-supermarkten en naderhand ook in meer reguliere AH-supermarkten. Maar de wand met silo’s heeft het nooit gehaald. Wat een azijnstuk, tot nu toe, nietwaar?

Ja. Maar we kieperen deze toon vanaf nu bij het restafval en spreken de hoop uit dat ‘AH Verpakkingsvrij’ misschien de zoveelste poging, maar dan ook de eerste echt geslaagde poging zal zijn. Want ooit zullen die 17 miljoen verwende consumenten moeten inzien dat ze ook moeten bijdragen aan de bestrijding van een plastic-soep in de oceaan en, gewoon, klimaatopwarming in z’n geheel.

Maar: we hebben er een hard hoofd in, althans, als het om gesleep met eigen zakken en potten gaat. Is klimaatopwarming bestrijden zo moeilijk dan? Niet per se, het ligt eraan. Als je de bestrijding van klimaatverwarming kunt tegengaan door jezelf te verwennen, dan is dat geen probleem. Stel, je barst van het geld en je koopt voor jezelf een sexy Tesla of een Polestar. Maar stel, je moet er iets voor doen, dat goede geweten. Zoals: bij de boodschappen doen nadenken over welke potten en zakken je naar een winkel meeneemt, om er ontbijtgranen, rijst, hagelslag etc. in te doen. En die potten ook af en toe schoonmaken. Dat is niet iets wat consumenten als vanzelf gaan doen. Was dat wel zo, dan had het nu al gestikt van de succesvolle verpakkingsvrije levensmiddelenwinkels en hadden Opgeweckt Noord en Bag & Buy al tientallen filialen gehad.

Maar het moet wel: iets doen aan die aarde van ons. Dus ja, het initiatief van Albert Heijn moeten we welkom heten, we kunnen niet anders. Dat heeft secretaris-generaal Guterres van de Verenigde Naties begin deze week nog eens duidelijk gemaakt met zijn term ‘climate disaster’. Stoppen met die oorlog in Oekraïne, dát zou een hoop schelen! Al die branden, al die munitie, al die inslagen in flats. En bedenk: al die gebouwen en infrastructuur die – als de oorlog voorbij zal zijn – weer opnieuw gebouwd zal moeten worden.

Albert Heijn heeft in een persbericht gemeld dat dit initiatief binnen de ambitie van AH past om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te willen gebruiken. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, heeft in het persbericht hierover gezegd: “Beter eten bereikbaar maken voor iedereen, dat is waar we met Albert Heijn voor staan. We stimuleren een gezonde levensstijl en willen de aarde beter achterlaten. Dat laatste doen we bijvoorbeeld door continu te kijken of we minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling.”

Opvallend detail, in dat nieuwe aanbod van verpakkingsvrij zit ook ‘fonio’, een Afrikaanse graansoort. Het is AH dus ook gelukt om met iets nieuws te komen, iets wat nog niemand kende (op een paar specialisten na, uiteraard). Zoals jaren terug opeens quinoa uit het niets voorbijkwam. Nou, de tijd zal leren of AH fonino net zo groot kan maken als destijds sherry, koelkasten, buitenlandse kazen en andere invloeden van AH op de Nederlandse huishoudens. Fonio. Klinkt prikkelend…