Albert Heijn groeit naar 37% marktaandeel

0
Leestijd: 2 minuten

Het marktaandeel van Albert Heijn groeide het afgelopen jaar naar 37.0% (bron: NielsenIQ, terwijl IRI het marktaandeel van AH op 36,5% inschat), een stijging van 1,3% ten opzichte van 2021. Onverwachte gebeurtenissen in de wereld zorgden er volgens Albert Heijn voor dat klanten steeds bewustere keuzes maakten in hun huishoudbudget. Met de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wist Albert Heijn als vertrouwde partner klanten te inspireren. Zo zette de marktleider ‘impactvolle stappen op het gebied van duurzaamheid en groeide het aantal winkels zowel in Nederland als in België’. De uitsmijter was de aankondiging van de samenwerking met Jan Linders als AH-franchisenemer.

Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn: “2022 was een jaar dat uitdagingen kende maar waar ik met trots op terugkijk. Enerzijds kregen we weer meer vrijheden met het loslaten van de coronamaatregelen, anderzijds werden we geconfronteerd met forse inflatie. Dat voelden onze klanten dagelijks in hun portemonnee en dat merkten wij als bedrijf. Juist in deze tijd hebben we laten zien dat we er altijd voor onze klanten zijn. Met betaalbare producten en met inspiratie om samen te genieten van gezond, gevarieerd én lekker eten en drinken. Het is bijzonder om te zien hoe alle collega’s en onze partners zich hiervoor ingezet hebben en daarvoor wil ik iedereen bedanken.”

Om de dagelijkse boodschappen voordelig te houden, breidde Albert Heijn het assortiment Prijsfavorieten – altijd voordelige eigen-merkproducten – uit met 200 producten naar 1.700. Klanten wisten de Prijsfavorieten steeds beter te vinden: het volume van dit assortiment steeg met 5%. Albert Heijn breidt het assortiment komend jaar verder uit. Op het snijvlak van betaalbaarheid en duurzaamheid werden twee initiatieven landelijk uitgerold: dynamisch afprijzen en AH Overblijvers. Beiden met als doel voedselverspilling tegen te gaan en klanten de mogelijkheid te geven extra voordelig inkopen te doen. Sinds de introductie van AH Overblijvers in september werden al zo’n 350.000 pakketten verkocht. In 2023 blijft voordelig boodschappen doen bij Albert Heijn prioriteit.

In 2022 voegde Albert Heijn 113 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.200 winkels. Marit van Egmond: “We geloven dat bij alles dat we doen, de duurzame weg de winnende route naar de toekomst is. Daarom hebben we in het najaar de ambitie om CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen aangescherpt naar 45% in 2030. Ik ben ervan overtuigd dat, als we samenwerken met alle partners, deze ambitie stap voor stap haalbaar is.”

De Beter voor Natuur & Boer-programma’s, waarin CO2-reductie expliciet is opgenomen, zijn hier volgens Albert Heijn een concreet voorbeeld van. Meer dan 1.100 Nederlandse boeren en telers nemen deel aan deze programma’s. Daarnaast is het vega(n) en plantaardige assortiment uitgebreid naar ruim 1.000 vega- en plantaardige producten om de eiwit-transitie te versnellen. Albert Heijn neemt klanten mee in deze transitie door ze iedere dag te inspireren met recepten en nieuwe producten.