Albert Heijn laat fabrikanten op boodschappen-app bepalen wat de klant ziet

0
Leestijd: < 1 minuut

Gisteren heeft Albert Heijn op een congres van het ISMI bekendgemaakt dat Albert Heijn een proef begint om leveranciers zelf te laten bepalen in welke mate hun merkartikelen bovenaan komen te staan op de webpagina van ah.nl. Frederic Evers van AH Media Services legde uit waar het om gaat. Het betreft een proef en deelnemende fabrikanten zijn Heineken, FrieslandCampina, Unilever, Mondelez en Perfetti Van Melle. Het gaat om een proef van het AH-onderdeel ‘AH Media Services’, het onderdeel dat met fabrikanten overlegt over media, verkoopbevordering etc., als verdienmodel van AH.

De vijf fabrikanten kunnen tegen een vergoeding hun eigen artikelen beter als resultaat van een zoekopdracht van een AH-klant naar voren brengen. We schijnen het te moeten vergelijken met ‘search engine optimization’, dus: hoe vaker er iets gezocht op een zoekmachine, hoe meer dat in een zoekresultaat bovenaan komt te staan. Maar in dit geval gaat het dan om bovenaan komen te staan omdat je als leverancier van Albert Heijn betaalt voor zo’n resultaat.

De fabrikanten kruipen daarbij in de rol van ‘adverteerder’ bij Albert Heijn en betalen AH voor hun betrokkenheid bij een trefwoord. Daarnaast bepalen zij zelf hoeveel zij voor een klik van de internetklant betalen. Over de hoogte van de bedragen is niets bekendgemaakt.

Frederic Evers van Albert Heijn maakte de start van deze proef gisteren bekend op een congres van het ISMI, een instelling voor instore marketing in de levensmiddelensector. Evers is ‘director sales & insights’ bij Albert Heijn Media Services.