Albert Heijn lanceert ‘Techie’ spaaractie voor kinderen

0
Leestijd: 3 minuten
Albert Heijn lanceert ‘Techie’-spaaractie voor kinderen
Albert Heijn lanceert in samenwerking met Nemo Science Museum vandaag de spaaractie ‘Tech is te gek’ waarmee kinderen op een leuke manier leren over technologie, wetenschap en programmeren. Wouter Kolk, CEO van Albert Heijn: “De rol van technologie in onze samenleving wordt steeds belangrijker. Met deze actie willen we kinderen laten kennismaken met de wereld van tech. Zo ontdekken ze zelf hoe leuk tech is en hoe het vooruitgang mogelijk maakt.”
De actie werd vanochtend in Nemo afgetrapt met een dialoog tussen medewerkers, studenten, bedrijven, wetenschap en beleidsmakers over het klaarstomen van Nederland voor een toekomst vol technologische innovaties. Kinderen kunnen vanaf aanstaande maandag vier weken lang sparen voor 160 tech-plaatjes: tech-plaatjes met interessante weetjes over technologie en wetenschap, doe-plaatjes met experimenten die kinderen zelf thuis kunnen uitvoeren en Techie augmented reality (AR) plaatjes waarmee kinderen leren programmeren.
Op de Techie AR-plaatjes staat de held van deze actie: Techie de robot. In combinatie met de gratis AH Tech-app kunnen kinderen hun eigen augmented reality Techie programmeren. Door codeblokken te verslepen, toe te voegen of te verwijderen verander je Techie bijvoorbeeld in een filmster of kun je Techie de populaire Swish Swish-move laten doen. Zo leren kinderen spelenderwijs de basisprincipes van programmeren en ontdekken ze dat veel dingen om ons heen door computers zijn aangestuurd.
Ze kunnen ook een foto van zichzelf uploaden en op het lichaam van Techie plaatsen. Zo spelen zij zelf de hoofdrol in hun eigen geprogrammeerde moves die ze kunnen delen met vrienden. Techie is niet alleen te vinden op de plaatjes en in de AH Tech-app. De robot komt tijdens de actie ook tot leven in een spannende YouTube trilogie Techie de serie. In de serie worden de hoofdrollen gespeeld door YouTube-sterren Gio, Bibi, Hanwe, Vincent en Techie zelf.
De spaaractie is samen met Nemo Science Museum ontwikkeld. Op een laagdrempelige manier maakt Nederland kennis met wetenschap en technologie. Via het verzamelboek ontdekt iedereen uiteenlopende bestaande en nieuwe toepassingen van technologie én de wetenschappelijke principes en ontdekkingen die daaraan ten grondslag liggen. Van het programmeren van een robot of een jas waarmee je kunt bellen, tot drones die spullen bij je thuisbezorgen of een zelfreparerend schermpje van je telefoon. “Het is belangrijk voor onze samenleving om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij nieuwe innovaties. Niet alleen om er kennis of een mening over te ontwikkelen maar ook om er zelf mee aan te slag te gaan. Je kunt daarmee niet vroeg genoeg beginnen. Nemo vindt deze spaaractie nog eens extra bijzonder omdat hiermee wetenschap en technologie, via zoiets dagelijks als de boodschappen, zoveel kinderen én hun ouders bereikt” aldus Michiel Buchel, directeur-bestuurder Nemo Science Museum.
Voor het basisonderwijs is door Nemo en stichting FutureNL, die ook techniek onder kinderen stimuleert, verdiepend lesmateriaal ontwikkeld bij de plaatjes waardoor ook scholen met de inhoud aan de slag kunnen.
Technologische vernieuwing is een belangrijk thema voor Albert Heijn. Met verschillende initiatieven inspireert de supermarkt collega’s, klanten en andere relaties mee te denken over de mogelijkheden die de toekomst ons biedt. Het boek ‘Appie tomorrow’ dat deze maand verscheen is het startsein om met heel Nederland in gesprek te gaan om de toekomst te verkennen. Bij de aftrap van de actie ‘Tech is te gek’ wisselden medewerkers van Albert Heijn, studenten, bedrijven, wetenschappers en beleidsmakers vandaag in Nemo Science Museum met elkaar van gedachten over de skills van de toekomst. Deelnemers concludeerden dat niemand te oud is om te leren. Je blijven ontwikkelen, samenwerken en kennis met elkaar delen waren de rode draad in de dialogen.
De kennis van Nemo Science Museum, conceptontwikkeling en creativiteit van TBWA én de ervaring van &samhoud media en &ranj op het gebied van nieuwe technologie komen in de nieuwste spaaractie van Albert Heijn samen. Alle plaatjes van de spaaractie kunnen in het Tech is te gek verzamelalbum geplakt worden. Dit album staat vol interessante informatie over technologie en wetenschap. In ieder hoofdstuk staat een actuele technologische innovatie centraal. Het verzamelalbum en de plaatjes zijn vanaf maandag 4 juni verkrijgbaar in alle AH-winkels. Bij besteding van tien euro ontvangen klanten een set met daarin vier AH Tech-plaatjes. Het verzamelalbum kost € 0,99 en is in de eerste week gratis te verkrijgen bij een geselecteerde bonusaanbieding. De AH Tech-app is gratis te downloaden voor iOS en Android.