Albert Heijn maakt korte metten met ‘suiker-impuls’ aan de kassa

0
Leestijd: < 1 minuut

Het hoge woord is eruit. Hoe het er allemaal nog uit gaat zien, dat is een tweede. Maar Albert Heijn heeft deze week verklaard dat het het zogeheten ‘impulsaanbod’ bij de kassa ingrijpend gaat veranderen.

Jarenlang hadden we in FoodPersonality-uitgaven geregeld ‘discussie-onderwerpen’, waarbij leveranciers en inkopers van supermarktformules met elkaar bakkeleiden over allerlei kwesties. En ‘zoetwaren en snacks’, dat kon niet op; altijd waren er zoetwaren- en snacksleveranciers die in die discussies opperden dat formules ‘te weinig aan impuls aan de kassa’ deden. En dat terwijl Emté, de Sligro-formule die nu niet meer bestaat, allang en breed plastic emmertjes met komkommertjes en snoeptomaat bij de kassa’s had staan in plaats van candybars etc.

Dus wat er nu gebeurt met drop, kauwgum, candybars etc.? Geen idee, maar Albert Heijn heeft verklaard werk te gaan maken met ‘gezondere tussendoortjes’ en met een ‘meer verantwoord’ aanbod bij de kassa. AH noemt: ‘nootjes, dadelrepen en meer suikervrij snoep’. Beste zoetwarenleverancier, je verwikkelde je in al die jaren in een achterhoedegevecht, laat dat sinds deze week duidelijk zijn.

Wellicht wil Jumbo behalve de ‘kletskassa’, die deze week voor het eerst in België werd geïntroduceerd, ook nog een ‘kletskoekkassa’ gaan bedenken, maar de hoop daarop lijkt ijdel. Een ‘uitdaging’, zou een manager zeggen. Een uitdaging voor de manager van zoetwaren en snacks dus. Maar het pleit lijkt beslecht.