Albert Heijn nog zwakjes
Albert Heijn nog zwakjes Shelflife

Albert Heijn nog zwakjes

· leestijd 1 minuut Algemeen
Ahold heeft in het derde kwartaal de omzet met 1,9% zien groeien tot € 7,5 miljard. De nettowinst nam met een kleine 8% toe tot € 178 miljoen, maar het bedrijfsresultaat daalde juist met 5% (tot € 285 miljoen). De hamvraag bij de derde kwartaalcijfers was echter: hoe heeft Albert Heijn het gedaan. 
In Nederland daalde de omzet in winkels (Albert Heijn, Etos, Gall&Gall) die langer dan een jaar open zijn met 1,1%. Die daling werd vooral veroorzaakt door lagere verkopen bij Albert Heijn. Dat impliceert dat het marktaandeel onder druk blijft staan. 
Albert Heijn heeft last van de toegenomen populariteit van met name Lidl en de groei van Jumbo als nummer twee in de markt. Hoewel totale omzet van Ahold in ons land met 1,4% toenam tot € 2,6 miljard, daalde de operationele marge naar 4,9% procent (5,3% een kwartaal eerder). Volgens Ahold moet de oorzaak daarvoor gezocht worden in hogere investeringen in Bol.com.
Sinds gisteren heeft Bol.com er een concurrent van formaat bij. Amazon is nu officieel actief in ons land, vooralsnog als online boekhandel, maar daar zal het niet bij blijven. Tegelijk met de aankondiging van Amazon kwam het nieuws dat Jumbo een eigen online supermarkt (Jumbo.com) start. Albert Heijns online marktaandeel (geschat op 69%) kan daarmee onder druk komen. 
Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk in ons land nog wel evenzal aanhouden zolang economische groei en inflatie het af laten weten. Wel ziet Ahold een licht verbeterend sentiment onder consumenten, al blijft Ahold uiterst voorzichting. “We hopen op tekenen van verbetering in 2015”, aldus CEO Dick Boer.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.