Albert Heijn rolt dynamisch afprijzen uit

0
Leestijd: < 1 minuut

Albert Heijn begint vandaag met dynamisch afprijzen in alle winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes. Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden daarmee met oplopende kortingen van 25%, 40% tot 70% verkocht. De kortingen worden door middel van een elektronisch systeem bepaald en aangeboden. Op deze manier blijft er volgens Albert Heijn minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een gereduceerde prijs.

Alle AH-winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes hebben nu het digitale alternatief van de bekende 35%-sticker: dynamische kortingen op verse producten zoals vlees en voorverpakte groenten. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond.

“‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, vanuit onze missie doen we er alles aan om de hoeveelheid voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen, zowel in onze ketens, in de winkel als bij onze klanten. Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij”, aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

“We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden. Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat wij nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar besparen.”