Albert Heijn stelt Mijn Bonus uit

0
Leestijd: 2 minuten

Albert Heijn maakt vandaag per brief aan zijn klanten bekend dat het Mijn Bonus, het in januari groots aangekondigde programma met uiterst persoonlijke aanbiedingen voor AH-klanten, uitstelt. Vragen over de privacyaspecten van Mijn Bonus liggen daaraan ten grondslag.

 

AH-directeur Sander van der Laan stelt in zijn brief aan AH-klanten dat zij “blij zijn” met Mijn Bonus, want “Mijn Bonus biedt niet zómaar voordeel. Maar uitgerekend op de producten die u graag koopt of eens extra voordelig wilt uitproberen.”

 

Even verderop zegt hij echter: “Maar we hoorden ook andere geluiden. Want ‘Mag dat zomaar, dat Albert Heijn de gegevens van haar klanten verzamelt en gebruikt als bron voor aanbiedingen?’” Volgens Van der Laan is het antwoord simpel: “Het mag als het van ú mag.”

 

Toch besluit Albert Heijn Mijn Bonus tot nader order uit te stellen. “We [willen]er 100% zeker van zijn dat we u een plezier gaan doen met Mijn Bonus. Daarom hebben we besloten later met Mijn Bonus te beginnen. Zo kunnen we u eerst nog eens precies uitleggen waarom en waarvoor uw gegevens zullen worden gebruikt en daarvoor uw toestemming vragen”, aldus Van der Laan.

 

Volgens Van der Laan moeten klanten erop kunnen vertrouwen dat zijn bedrijf het Mijn Bonus-programma op de meest zorgvuldige manier in de praktijk brengt. “Uiteraard betekent uitstel geen afstel: u kunt erop rekenen dat Mijn Bonus er gaat komen”, eindigt Van der Laan zijn brief.

 

De implicatie van de brief lijkt te zijn dat Mijn Bonus weliswaar juridisch in de haak is, maar dat AH bang is voor gedoe over de privacyaspecten van Mijn Bonus. En wellicht niet zozeer van AH-klanten zelf als wel van de buitenwacht. Onzekerheid en vragen over de manier waarop AH met klantgegevens omgaat kunnen immers een rem op de deelname aan het programma zetten.

 

Volgens Van der Laan gaat Albert Heijn zijn klanten na de zomer “verder informeren” over Mijn Bonus. Een concrete datum wordt niet genoemd.