Albert Heijn test kassaloze supermarkt op hoofdkantoor
Albert Heijn test kassaloze supermarkt op hoofdkantoor Shelflife

Albert Heijn test kassaloze supermarkt op hoofdkantoor

· leestijd 1 minuut Nieuws

De komende maanden test Albert Heijn een nieuw soort winkel, waar geen kassa meer te vinden is. Sensoren en camera’s houden bij wie wat uit welk schap pakt. Het is een volgende stap na ‘tap & go‘, dat bij een aantal AH to Go-filialen aangeboden wordt. Eind 2016 opende Amazon met Amazon Go de eerste kassaloze supermarkt.

In de testwinkel van 14 m2 op het hoofdkantoor van Albert Heijn worden de boodschappen bij het verlaten van de winkel automatisch afgerekend. Er is dus geen kassa en producten hoeven dan ook niet meer te worden gescand. Mensen openen de toegangspoortjes van de winkel door hun betaalpas te laten scannen. Bij de uitgang komt dan het totaalbedrag op een scherm te staan.

Betalingen tot € 25 euro worden automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. Albert Heijn benadrukt dat het systeem geen gezichtsherkenning gebruikt, de camera’s zouden alleen ‘gedaanten en bewegingen’ registreren.

Albert Heijn heeft vorig jaar een aantal AH to Go-filialen in Amsterdam kassaloos gemaakt door middel van ‘tap & go’. Gebruikers betalen daar door met een speciale pas kaartjes bij de schappen aan te tikken. In de nieuwe testwinkel hoeft zelfs dat niet meer en daarmee lijkt deze meer op de kassaloze supermarkt van Amazon, Amazon Go. Albert Heijn werkt in het project samen met ING, dat de betaaloplossing ontwikkelde, en het bedrijf AiFI, dat verantwoordelijk is voor de sensortechnologie.

De proefwinkel in Zaandam is maar 14 m2 groot en verplaatsbaar. Als de test in Zaandam klaar is, wordt de winkel waarschijnlijk op een andere locatie neergezet. Albert Heijn zegt echter nog niet waar.

Volgens Albert Heijn kan een kleine kassaloze supermarkt op den duur op elke plek worden geplaatst waar al dan niet tijdelijk een minisupermarkt nodig is, zoals kantoren en nieuwbouwwijken. “Klanten willen op elke plek aan hun producten kunnen komen. Deze winkel is zo klein dat hij op een vrachtwagen kan worden geplaatst en zo kan worden verplaatst. We zien dat daar een kans ligt”, zei projectleider Jasper Hoogers van Albert Heijn tegenover het ANP.

Voor reguliere supermarkten zou invoering van de techniek tot een aanzienlijke besparing op de loonkosten kunnen leiden.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.