Albert Heijn: volgend jaar geautomatiseerd e-commerce-dc

0
Leestijd: < 1 minuut

Albert Heijn opent in het najaar van 2023 een dc voor e-commerce waarbij medewerkers voor houdbare artikelen niet meer zelf orderpickhandelingen dienen uit te voeren. Het dc komt in Barendrecht. Swisslog, een aanbieder van magazijnautomatisering en -software, gaat dit voor Albert Heijn inrichten.

Albert Heijn gebruikt voor dc’s voor e-commerce de term ‘home shop center’. Daar heeft AH er al verschillende van, maar deze wordt er met een hoge mate van automatisering (de foto is een soort ‘artist impression’, dat kan ook niet anders, want het ‘home shop center’ is er nog niet, fotobron: Swisslog).

Albert Heijn spreekt in een persbericht van ‘een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief een AutoStore: een systeem dat robots en bakken gebruikt om losse producten, zoals een pot pindakaas of een tube tandpasta, snel te verzamelen’. Het zou in dat dc om zo’n driehonderd robots gaan.

Dirk-Jan de Vos, ‘head of sales’ bij Swisslog voor de Benelux, meldt dat bij het inrichten en bij het bedenken van de systemen is uitgegaan van ‘de product- en orderstructuur van Albert Heijn’.

Dit e-commerce-dc zal 25.000 m2 omvatten en moet voorzien in 45.000 bestellingen van klanten per week. En het zal duurzaam zijn, aldus AH en Swisslog: met een zogeheten ‘BREEAM-certificaat’. Dat certificaat komt erbij op grond van: zonnepanelen, een energiezuinige koelcel, ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren. Albert Heijn meldt daarbij: alle dc’s en alle home shop centers van ons hebben dat certificaat.

Volgens ceo Marit van Egmond van Albert Heijn past dit nieuwe e-commerce-dc ook in de missie ‘samen beter eten bereikbaar maken – voor iedereen’. Omdat? Omdat dit dc een nieuwe verduurzamingsstap is. Dan moet je het wel breed zien. Breed, breder, BREEAM.