Gezonde innovatie: Aldi Disney Kitchen

0
Leestijd: 3 minuten

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Hoe is jullie gezonde kinderassortiment tot stand gekomen?
Erna van der Wal: “Wij hebben het thema ‘Gezonde voeding voor gezinnen met jonge kinderen’ hoog op de agenda staan. De keuze voor gezonde alternatieven willen we aantrekkelijker maken voor kinderen en hun ouders. In het aanpakken van deze uitdaging werken we nauw samen met partijen als Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), Het Nationaal Schoolontbijt en de Missing Chapter Foundation. We hebben onszelf de vraag gesteld: hoe krijg je kinderen gestimuleerd om gezonde producten te eten? De Missing Chapter Foundation heeft ons geholpen met het meenemen van de stem van de kinderen zelf. Zo kwam een basisschoolklas met het idee om gezonder eten leuker te maken door het gebruik van vrolijke, aansprekende figuurtjes. Dit idee was een belangrijke steun in de rug om met Disney te gaan samenwerken. Dat resulteerde in een assortiment gezonde kinderproducten met personages van Disney en Pixar: karakters van Cars & Disney Princess. Het Disney Kitchen assortiment van ALDI bestaat onder andere uit Disney volkorenbolletjes, Disney zoete appeltjes, Disney melk en Disney snoeptomaten. De gezondere producten kunnen op verschillende momenten aangeboden worden én ze zien er ook nog eens aantrekkelijk uit voor de jongste kinderen. Zo wordt deze gezondere optie al van jongs af aan de makkelijke én aantrekkelijke optie.”

Welk probleem willen jullie ermee oplossen?
“Uit onderzoek van JOGG blijkt dat een op de zeven kinderen in Nederland te zwaar is. Kinderen met overgewicht zitten vaak niet lekker in hun vel, zijn minder fit en worden vaker gepest. Bovendien kampen ze op latere leeftijd vaker met fysieke problemen. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om voor een brede groep klanten verantwoorde, betaalbare en gezonde levensmiddelen toegankelijk te maken. Juist omdat we een discounter zijn. Samen met JOGG hebben we de gezamenlijke missie om een gezonde leefstijl bij gezinnen met jonge kinderen te stimuleren. Met onze Schijf van Vijf-producten, voorzien van mooie Disney prinsessen en populaire Cars-figuren, willen we het kiezen voor gezonde alternatieven aantrekkelijker maken voor kinderen en ouders.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Onderdeel van de samenwerking met JOGG is te kijken wat we nog meer zouden kunnen doen om onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van gezondheid. Niet alle artikelen van ALDI passen binnen de Schijf van Vijf. Daar zijn we ons van bewust. We kijken continu welke stappen er nog meer te zetten zijn. Zo zijn we bezig met het verminderen van suiker, zout en vet in producten en passen we verpakkingen van minder gezonde producten aan. Die aanpassing zit in het verwijderen van figuren en andere signalen op verpakkingen die aantrekkelijk voor kinderen kunnen zijn.”

Waar is dit assortiment te vinden?
“Sinds het voorjaar van 2020 ligt onze lijn van gezonde kinderproducten in de schappen van al onze 500 filialen. Het assortiment is gedurende 2020 stapsgewijs opgebouwd en zal naar verwachting eind 2020 uit tien artikelen bestaan. Deze lijn willen we niet oneindig uitbreiden, dat past niet bij ALDI. Het belangrijkste is dat de juiste artikelen erin zitten. Alle artikelen zijn voorgelegd aan het Voedingscentrum en voldoen aan de Schijf van Vijf. Het zijn producten die geschikt zijn om mee naar school te geven, zoals mini komkommers, pakjes melk en kinderappels. Ook zijn de producten ideaal voor onderweg, om te trakteren of voor kinderdagverblijven waar gezonde voeding ook een belangrijk thema is.”

Wie zou volgens jou nog meer kunnen doen om de meerwaarde van gezondheid beter in het vizier te krijgen bij de consument?
“We zien juist dat heel veel partijen druk bezig zijn met gezondheid, iedereen is zich bewust van het belang ervan. Het is alleen een kwestie van lange adem eer gezond eten voor iedereen de normaalste zaak van de wereld is.”

Wat hebben we niet gevraagd, maar wil je wel graag delen?
“Wij zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om kinderen gezonder te laten eten. Dit zien we ook terug in het succes van het Nationaal School ontbijt, waarin onze volkorenproducten gretig aftrek vonden. Ook ouders worden zo indirect geïnspireerd. Voor ALDI dus een thema waar we de komende jaren zeker mee verder gaan!”