Aldi en Lidl zitten elkaar meer in de weg dan we denken

0
Leestijd: 2 minuten

Hoe zit het met de marktaandelen van Aldi en Lidl? Dat is curieus. Marktonderzoeksbureaus IRI en NielsenIQ hebben beide een persbericht met de marktaandelen vrijgegeven. En je zou zeggen: beide formules zouden marktaandeel moeten winnen, in een jaar met enorme prijsstijgingen door stijgingen van energiekosten, grondstofkosten en andere fricties sinds de oorlog in Oekraïne (en de nasleep van corona, met allemaal ook bottlenecks in internationale toeleveringsketens). Al bijna een jaar wordt overal in de sector geroepen dat de consument op zoek is gegaan naar winkels met lagere prijzen, dus van fullserviceformules naar formules met meer prijsvoordeel (Dirk, Nettorama, Boni, Vomar etc.) en naar hard discounters. En het wordt al bijna een jaar geroepen dat de consument het duurdere A-merk meer is in gaan ruilen voor het goedkopere huismerk of ander private label. Dus: winst in elk geval voor de discounters.

En zo is het altijd: ‘discounters groeien harder dan de markt’ en zo, altijd ‘die twee’. Maar kijk eens naar de marktaandelen… Het lastige is: IRI mag kennelijk de marktaandelen van Aldi en Lidl afzonderlijk niet melden, maar NielsenIQ mag dat wel. En dat is al jaren zo. Maar het blijft gek.,IRI meldt: het marktaandeel van Aldi en Lidl samen ging van 15,7% in 2021 naar 16,2% in 2022. Een stijging, zoals de te verwachten viel.

NielsenIQ meldt: het marktaandeel van Aldi ging van 5,2% in 2021 naar 5,4% in 2022. Ook dat was te verwachten, Nienke van de Streek (marketing) van Aldi meldde enkele weken vóór kerst al in een interview bij radiozender BNR dat het marktaandeel gestegen zou zijn. (Foto: Aldi meldt de zeventigste verbouwing naar de generatie ‘aniko’, fotobron: LinkedIn.)

Maar Nielsen meldt dat het marktaandeel van Lidl van 10,6% in 2021 naar 10,1% in 2022 is gegaan. Dat is opmerkelijk.
Stel nu dat we de cijfers van Nielsen behandelen alsof ze van IRI zijn: alleen ‘hard discount’. Dan doen we Aldi en Lidl dus op één hoop.
Aldi en Lidl in 2021: 15,8% bij elkaar.
Aldi en Lidl in 2022: 15,5% bij elkaar.

Dus: hard discount is in de marktaandelengrabbelton bij NielsenIQ zelfs gezakt, met 0,3 procentpunt. Met andere woorden, je zou ook kunnen zeggen dat Aldi en Lidl alle anderen in de weg zitten (AH, Jumbo, Plus etc. – nou ja, AH niet, dat heeft er 1,3 procentpunt marktaandeel volgens NielsenIQ), maar het heeft er ook wel wat van weg dat zij elkaar in de weg zitten. Met in dit afgelopen jaar Aldi dat van Lidl wint, als we dat doorredeneren. Een contrast met jaren geleden, toen het marktaandeel van Aldi jarenlang telkens beetje bij beetje zakte, terwijl Lidl toen jaar op jaar doorgroeide.