Aldi in Engeland opent duurzaam filiaal

0
Leestijd: 2 minuten

In Engeland blijkt Aldi een duurzaam filiaal te hebben geopend. Dat althans, krijgen we binnen van IPLC, International Private Label Consult. IPLC-partner Paul Stainton voor het Verenigd Koninkrijk ging een kijkje nemen. Het gaat om een Aldi in Leamington Spa (nabij Birmingham) en van deze Aldi zou het energieverbruik 57% lager moeten zijn dan van een doorsnee-Aldi. Let wel, het gaat hier om Aldi Süd, dat is de Aldi-tak in Engeland, en niet Aldi Nord, dat in ons land opereert (foto: opvallend veel houtgebruik, ook bij de kassazone, fotobron: Paul Stainton/IPLC).

Deze Aldi zou ongeveer 1.300 m2 vvo groot zijn en dat schijnt voor een Aldi in Engeland best aan de grote kant te zijn. Verder ziet Stainton winkelwagens van kunststof in plaats van metaal, relatief veel parkeerplaatsen voor elektrische auto’s, een grote bak vooraan in de winkel waar de klant allerlei objecten of artikelen van thuis in kan leggen (die gaan dan naar goede doelen in de omgeving, laten we zeggen: geen voedselbank, maar kledingbank), een voorziening om allerlei verpakkingsmateriaal af te leveren (van blisters tot ander plastic etc.), herbruikbare verszakjes, meer losse agf dan gewoonlijk, elektronische schaplabels (volgens ons een unicum bij Aldi, zowel Süd als Nord), een grote raampartij aan de voorkant (voor degenen die dat ooit bekeken hebben: het is vergelijkbaar met die eerste ‘Lidl Zero’, die in ons land in Woerden in 2017 werd geopend), veel hout (wanden, plafonds) en dat geeft deze Aldi volgens de IPLC-partner een ‘warmere uitstraling’ dan wat wij van Aldi kennen.

Daarnaast: Stainton zag ook silo’s waarmee de klant zelf bulkartikelen kan ‘aftanken’ in papieren zakjes (dus je hoeft niet zelf een verpakking mee te brengen en het gaat om ‘droge’ artikelen, geen wijn of olijfolie etc.). en hij vraagt zich in zijn presentatie af of Aldi-klanten de tijd willen nemen om hiervoor te kiezen, ook al omdat de referentie-artikelen in de schappen zelf – die wél verpakt zijn – nauwelijks duurder zijn. En, zegt hij, Aldi heeft in Engeland al zo’n gunstig prijsimago dat dit wellicht niet zal aanslaan. Bovendien, zo weet hij, heeft Aldi al eerder ‘verpakkingsvrij’ uitgeprobeerd, maar dat is volgens hem zonder succes geweest. En dit zou dan een nieuwe ‘2.0-versie’ daarvan zijn.

Grappig detail: in de presentatie van Paul Stainton lezen we een kort cv. Wat blijkt? Hij was van 1989 tot 2020: inkoper, inkoopdirecteur, vervolgens ‘group director’ en ‘category director’ van… Aldi UK. Die laatste functies zijn ons niet zo duidelijk, maar daar gaat het nu even niet om. Overdreven gezegd: de slager keurt niet zijn eigen vlees, maar keurt een initiatief van zijn voormalige formule. En daarna begon hij bij IPLC.