Aldi komt met flinke speelgoedfolder voor Sinterklaas

0
Leestijd: 3 minuten

Aldi heeft deze week bekendgemaakt dat het met een ‘speelgoedspecial’ komt. Die speelgoedspecial is er alleen digitaal (fotobron: Aldi). We noemen het een ‘speelgoedfolder’, maar dat doet ‘m ook wel tekort, het zit tussen folder en catalogus in, met 43 bladzijden.

En die speelgoedspecial is er niet voor niets: afgelopen dinsdag melde het NOS Journaal bijvoorbeeld dat winkeliers merken dat klanten minder kopen. De klant kijkt wel een beetje uit, deze tijd. Een ondernemer van een kledingwinkel (in het hogere segment dan) vertelde bijvoorbeeld dat hij rond deze tijd gewoonlijk zestig tot zeventig truien en vesten per week verkocht, maar dit najaar slechts een tiende daarvan. En Het Financieele Dagblad en ook datzelfde NOS Journaal meldden dat de dc’s in Nederland overal vol liggen met spullen.

Bedrijven hebben flink ingekocht nadat tijdens corona en in de periode van de versoepelingen en afnemende besmettingskansen de toeleveringsketens met problemen kampten en hebben met hun bestellingen het zekere voor het onzekere genomen. Terwijl het toen nog niet duidelijk was dat westerse economieën daarna met ongekende inflatie zouden kampen. De consument, die elke dag in de media de boodschap krijgt dat de inflatie meer toe- dan afneemt en de energierekening ‘straks flink gaat stijgen’, blijkt zuinig. En stelt aankopen uit. Niet in de supermarkt (eten en drinken moet elke dag – ja, ook daar is het aankoopgedrag anders, meer acties, meer private label en meer bij de discounters), maar de non-fooddetailhandel merkt dat nog veel meer.

En dan is het niet zo vreemd dat Aldi met een speelgoedaanbod komt dezer dagen. Discounters handelen al vrij veel in non-food. Bovendien vallen Sinterklaas-aankopen net als eten en drinken onder de categorie ‘je moet wel’. In de zin van: je kunt het als ouder van kinderen niet maken om niks te doen met Sinterklaas, al helemaal niet als ze nog zo jong zijn dat ze in Sint en Piet geloven.

Aldi zelf geeft daar ook de nodige argumenten voor. Het heeft marktonderzoeker GfK laten onderzoeken hoe de Nederlandse consument daar nu tegen aankijkt. De boodschap: “Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder met inkopen dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus in te kopen (64%). De consument profiteert op deze manier van aanbiedingen. Daarnaast noemen kopers de zekerheid om Sinterklaas-aankopen op tijd in huis te hebben (45%).” En: 43% noemt het spreiden van de aankoopkosten als argument, omdat het bestedingspatroon lager is dan vorig jaar deze tijd.

Volgens dat GfK-onderzoek besteedt 35% van de gezinnen tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaas-cadeaus. Gemiddeld zet een kind drie tot vier keer de schoen, waarbij er twee of drie keer een cadeautje in zit. Een op de vijf ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar. Dat zijn dus niet de cadeaus voor pakjesavond, maar die hebbedingetjes voor in de dagen of weken ervóór. Marketing manager Christine de Boer van GfK zegt in het bijbehorende bericht van Aldi dat consumenten proberen slim om te gaan met deze ‘verplichte uitgaven’ (omschrijving van ons, red.) door eerder te kopen (stel dat het overmorgen weer duurder is, zoiets), door minder uit te geven, en ook: door op andere plekken te kopen. En met die laatste bewering past het onderzoek in het hokje van Aldi. Niet bij Intertoys dus of Top Toys of hoe dat heten mag, maar bij Aldi.

Op de site waar je die speelgoedspecial tegenkomt, staat ook de nieuwe tekstvariant van de Aldi-campagne die nu al maanden in allerlei varianten te zien is, bijvoorbeeld op tv: ‘Net zo ‘o, kom er eens kijken’… maar dan goedkoper’.
In die marktinformatie zat nog een dingetje waar we even op bleven kauwen. Kinderen zetten gemiddeld drie tot vier keer hun schoen, lezen we. En er zit dan de ochtend erna gemiddeld twee of drie keer iets in die schoen, lezen we. Huh? Dus één keer niet? En dan zeg je als ouder tegen je kind: ‘Nou, jammer, Noah/Julia, maar Sinterklaas heeft jou niks gebracht vannacht’? Jeetje, niet eens zo’n smerige kikker met chocola en van die hele vieze witte vulling erin, die heel sjiek ‘fondant’ heet? Hoe bezorg je je kind zijn of haar eerste Sinterklaas-traumaatje. Of zit dát er zelf niet meer aan? 99 cent voor een zakkie.

Lieve meneer Mark Rutte, zou u als premier van ons land kunnen zorgen dat er iets lievere ouders in dat 6.000 huishoudens tellende panel van GfK komen te zitten? (Wel goed als dat kroost iets minder te snoepen krijgt, dát dan weer wel.)