Aldi heeft in Nederland geen non-food-outlets

0
Leestijd: 2 minuten

De Belgische detailhandelssite RetailDetail meldt eerder deze week dat Aldi in België outletwinkels gaat openen. Sterker nog, er wordt gezegd: ‘weer’. Er zijn er dus al…? Nee, er ‘waren’ er al. En nu opent Aldi in dat land drie tijdelijke winkels. Waarom? Om van de voorraad non-food af te komen (foto: de presentatie van non-food in destijds een van de eerste ‘Aniko’-winkels van Aldi, de gemoderniseerde Aldi, dit is Aldi Enkhuizen; fotobron: archief FoodPersonality – aardige ‘branchequizvraag’, trouwens: waar was ‘Aniko’ ook alweer de afkorting van…? Nee, vergeten? Google voor het antwoord gewoon ‘aniko aldi bedeutung’).

Hoe zit dat dan in Nederland? Heeft Aldi ook in ons land ergens een enorme dc-schuur vol dekbedovertrekken, papiervernietigers, waterdichte houders voor smartphones voor op de fiets en internetwekkerradio’s? En heeft Aldi in Nederland ook tijdelijke winkels, waarin het de klant al dat non-food presenteert dat weg moet? Nee, navraag bij Aldi leert van niet. Een woordvoerster van Aldi meldt ons: “We hebben geen tijdelijke outletwinkels en we zijn ook niet voornemens die te openen.” Bovendien wordt er gemeld: “Onze non-foodartikelen worden goed verkocht.”

Als dat zo is, dan is dat kennelijk een groot verschil met Aldi in België. In dat land gaan binnenkort drie outlets tijdelijk open, in Drogenbos, Binche en Izegem. Die in Drogenbos is sinds deze week open, tot half oktober, die van Binche, dat is het even niet duidelijk, en die in Izegem opent volgende week.

‘Internet-gegoogle’ leert ons verder dat Aldi in België afgelopen zomer een outlet open had in Brugge, van 13 augustus t/m 3 september. En: met ingang van 5 september wordt die winkel verbouwd. En ergens verderop in dit lopende jaar wordt dat een nieuwe Aldi. Dat klinkt weer heel anders. Een oude Aldi wordt even gebruikt als ‘zolang de voorraad strekt’, en daarna meteen verbouwen.

Ons non-food wordt goed verkocht, klinkt het. Dat kan zo zijn. Maar we vinden ook aanbieders op internet die oude voorraden van Aldi voor een habbekrats verkopen. Maar daar zijn dan weer sites bij die alweer opgedoekt zijn. Zo belanden we in de onderbuik van de sector, koopman a doet z’n handeltje over aan koopman b en die doet dat weer over aan koopman c, gesleep met die dekbedovertrekken, papiervernietigers, smartphonehouders-voor-op-de-fiets en internetwekkerradio’s…

Het is trouwens maar de vraag of consumenten in een soort van ‘inflatiepaniek’ gedurende dit lopende jaar hun geld uit willen geven aan zulke artikelen. Maar goed, impulsaankopen zijn zo oud als Methusalem. Je kunt ook als consument denken: ‘Ik ga niet vandaag op dat terras zitten met een glaasje wijn of bier, ik koop die papiervernietiger die ik al een tijd in huis wil hebben’.

Wat dat betreft, weer even terug naar RetailDetail. Dat meldt: “Aan het begin van de zomer opende Aldi een soortgelijke outletwinkel in Deurne (Antwerpen), en dat was toen een letterlijk overweldigend succes. Bij de opening was de overrompeling zo groot dat de vestiging weer even dicht moest.” Bovendien, aldus RetailDetail, ook Lidl opende al eerder zulke outletwinkels.