Aldi verzet zich tegen boodschappentest Kassa

0

Aldi komt openlijk in verzet tegen de methode van de boodschappentest van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA). In de opzet van de test wordt namelijk alleen gekeken naar prijs. De kwaliteit van een product wordt geheel buiten beschouwing gelaten. In de test kwamen Aldi en Lidl als duurste uit de bus. Aldi heeft dit jaar en vorig jaar aan de redactie laten weten het niet eens te zijn met de opzet van de test, echter deze aanhoudende bezwaren heeft Kassa naast zich neergelegd.

“We weten dat onze klanten niet alleen voor scherpe prijzen gaan, maar ook voor een topkwaliteit. Bij Aldi doen we nooit concessies aan die kwaliteit. En dat geldt voor ons hele assortiment”, aldus Nienke van de Streek, directeur Verkoop en Formule van Aldi Nederland.

Aldi is van mening dat de consument niet is gebaat bij de uitzending en de test. Er wordt volgens Aldi verwarring gezaaid omdat retaildeskundige Paul Moers in de uitzending uitdrukkelijk aangeeft dat discounters als Aldi het best scoren op kwaliteit voor weinig geld. De uitkomst van de test gaat echter alleen over: wie is de goedkoopste en wie is de duurste?

“De consument wordt misleid door deze test. Kassa vergelijkt appels met peren. De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld, namelijk dat hij voor de dagelijkse boodschappen in het algemeen goedkoper uit is bij de andere supermarkten dan bij Aldi. De klant koopt in een winkel echter niet alleen maar de 27 (budget)producten uit de test. Ook koopt de gemiddelde consument praktisch nooit alleen de allergoedkoopste merken, maar ook huismerken en A-merken’, aldus Van de Streek.

In een landelijke campagne wordt met één duidelijke zin die essentie weergegeven ‘Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!’. Hiermee wil ALDI kenbaar maken dat het bij het doen van dagelijkse boodschappen niet alleen om prijs gaat.

Niet alleen ALDI verzet zich tegen de methodiek, ook diverse experts uit retailland hebben zich al eerder uitgesproken over het feit dat de huidige manier van testen door Kassa niet klopt. Zo liet retailprofessor Laurens Sloot zich negatief uit over de test. Hij twitterde dat Kassa al vaak genoeg gewezen is op de grote onzorgvuldigheid waarmee dit onderzoek wordt gedaan: “… als je er dan toch mee doorgaat noem ik dat een ‘bewussie’”. En: “Het wordt hoog tijd dat Kassa een keer aangeklaagd wordt voor het bewust verspreiden van onjuiste en onvolledige informatie. #prutsonderzoek #fakenews”.

Aldi wil graag in gesprek raken met diverse experts om te bekijken hoe de consument wel beter inzicht kan krijgen als het gaat om de verhouding prijs en kwaliteit bij supermarktproducten. “Daarbij willen we uiteraard ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben”, aldus Van de Streek.

Naast in gesprek gaan met betrokken partijen onderzoekt Aldi toch ook of er juridische stappen ondernomen kunnen worden. Als Kassa de testmethode niet aanpast, overweegt Aldi om medewerking aan het programma op te zeggen. De discounter geeft via een speciale webpagina informatie over kwaliteitsverschillen.