Alle 13 goed; de beste verpakkingen beloond

0

Tijdens een feestelijk gala met 450 gasten in het NBC Nieuwegein zijn gisteren de winnaars van de NL Packaging Awards  2019 bekendgemaakt. In 13 categorieën werd een winnaar en een runner-up onderscheiden met een prijs.

De 13 categorieën bestonden uit acht designcategorieën, vier technische en een duurzaamheidscategorie. De presentatie was in handen van Jort Kelder die eerder deze week nog de Dag van het Vakcentrum presenteerde. De jurering van deze vierde editie van de NL Packaging Awards vond al eerder plaats. Eind februari werd bekendgemaakt welke van de 140 inzendingen waren genomineerd. Deze genomineerde verpakkingen waren ook te zien op het NL Packaging Event op 19 & 20 maart in Amersfoort.

Twee bureaus gingen naar huis met twee NL Packaging Awards, en wel: PROUDdesign en OD Design. Snow Donuts en SmurfitKappa wonnen een NL Packaging award en een Runner-Up award.

Hieronder de winnende inzendingen:
1 Winnaar in de categorie Drankverpakking Alcoholisch is:
Branding First UK Trappist van Snow Donuts
Deze inzending wint omdat het om een heel vernieuwend en bijzonder aantrekkelijk design gaat voor de categorie. De storytelling van dit eerste Britse trappistenbier is heel goed. Het etiket is ook heel mooi afgewerkt. Eenvoud is mooi; dat gaat voor deze winnaar zeker op.

De runner-up in de categorie is:
Gin-verpakkingslijn Schouten Craft Distillery van St. Luc Labels
De gin-categorie is vrij traditioneel, maar deze verpakking valt direct op. Het design is heel mooi, bijna fashionable. De jury vindt het jammer dat voor een generieke fles is gekozen. Daarom is dit de runner-up geworden.
2 Winnaar in de categorie Duurzaamheid is:
Arla Bio van PROUDdesign
Deze verpakking wint omdat Arla hiermee laat zien dat duurzaamheidsmaatregelen hand in hand kunnen gaan met een eigentijds, modern design van een kartonnen melkpak. Het melkpak, de dop en de coating aan de binnenzijde zijn volledig recyclebaar. Per verpakking is de CO2-uitstoot met 34% gereduceerd. Een indrukwekkende milieuwinst en een terechte winnaar.

De runner-up in de categorie is:
AH biologische melk in biobased 2 liter can van Farm Dairy
Met deze verpakking wordt er serieus bespaard wordt op grondstofgebruik en CO2-uitstoot tijdens transport. Indrukwekkend is het lichte gewicht. Een verbeterpunt is de weggooiwijzer op de verpakking. Die is erg klein is en moeilijk leesbaar.
3 Winnaar in de categorie Private Label is:
AH Meer dan Pasta van dBOD
Deze verpakking verdient een award omdat hij erg onderscheidend is en bijzonder mooi uitgevoerd en vormgegeven. Het venster maakt een eigenlijk onbekend product toch herkenbaar; hier is heel goed over nagedacht. Conceptueel is alles consequent doorgevoerd op alle denkbare aspecten.

De runner-up in de categorie is:
HEMA Kids hoofdtelefoon van Magnet Design
Deze verpakking is erg herkenbaar en heeft toch een eigen stijl. Probeer maar eens onderscheidend te zijn in een winkel vol HEMA-artikelen. Hier spreekt de kracht van de eenvoud. De verpakking heeft een hoge schapwaarde. De winnaar in deze categorie is conceptueel net even sterker en consequenter en daarom is dit de runner-up.
4 Winnaar in de categorie Promotionele Verpakkingen is:
Queen Bee van PROUDdesign
Deze verpakking wint omdat hij onderscheidend is in de categorie en veel gelaagdheid heeft die consequent is doorgevoerd. De uitwerking is helemaal top. Het oog voor detail, de kwaliteit van de uitvoering, de illustraties die nieuwsgierig maken en de leuke uitpakbeleving, springen er echt uit.

Runner-up in de categorie is:
SayCheeseToday van SayCheeseToday
Een mooi uitgewerkt concept, dat verleidt tot een online aankoop. Op alle fronten een leuk cadeautje, dat hoog scoort op de uitpakbeleving.
5 Winnaar in de categorie Food Houdbaar is:
Raijmakers Heetmakers van OD Design
Het is heel erg gewaagd en verrassend om een nieuw product zo te verpakken. Maar daardoor valt het zeker op in het schap! Het design van de illustraties is hoog en daardoor wordt het ook heel premium. Het hele concept spreekt. Kortom: de beste inzending.

Runner-up in de categorie is:
GRO, together van Snow Donuts
De verpakking is mysterieus en echt standing out in de productcategorie. Hij gaat weg van de clichés van verpakkingen van vegetarische producten. De productfotografie is ook bijzonder. Wel zijn sommige productnamen volgens de jury onduidelijk en dat maakt deze inzending net geen winnaar.
6 Winnaar in de categorie POS Verpakkingen is:
Saté Man van OD Design
Dit is een handige manier om displayruimte te creëren. Door de herbruikbaarheid is dit een zeer duurzame oplossing. De display voegt iets toe aan die identiteit en neemt eigen distributieruimte mee, waardoor een presentatie mogelijk wordt die het product zelf nooit zou krijgen. Het is een totaaloplossing, want zelfs de koelkast wordt meegeleverd en dat ontzorgt de winkelier.

Runner-up in de categorie is:
Vedett Boekett Doos van Smurfit Kappa Zedek
Een leuk concept, dat past bij het merk. Het drukwerk is zeer goed uitgevoerd, wat verkoopbevorderend werkt. Deze inzending raakt de consument iets minder dan de winnaar en daarom is dit de runner-up.
7 Winnaar in de categorie Transport en Shelf Ready Packaging:
Aerosorber van Plato product consultants
Deze verpakking wint omdat hij een essentieel onderdeel is van de transportverpakking, waarbij op een kosteneffectieve manier veel transportschade kan worden voorkomen. Bovendien is de Aerosorber multifunctioneel. Hij kan als los element worden toegepast, maar ook als sandwich tussen pallet en lading worden geplaatst.

Runner-up in de categorie is:
Achterlichtenset vrachtwagens van Cordupack
Het gefixeerde golfkartonnen interieur is vernuftig uitgedacht en werkt prima. Een mooie productpresentatie ook in een volledig in karton uitgevoerde verpakking.
8 Winnaar in de categorie Beauty & Personal Care is:
The Grey Men’s Skincare van GVO Drukkers/Vormgevers
Deze inzending wint omdat de verpakkingen er high end uitziet. De propositie is ijzersterk, het doosje is technisch innovatief, en de branding is goed. Het grafisch design is simpel, maar sterk en past goed bij deze tijd. Voor de Nederlandse markt is het vernieuwend.

Runner-up in de categorie is:
Etos Kerstassortiment van Millford
Een kleurrijke en fashionable presentatie. Perfect voor de doelgroep van Etos. Het is Etos gelukt om iets heel moois te maken en daarvoor heeft het merk echt alles uit de kast gehaald. Wat deze inzending tot de runner-up maakt en niet de winnaar is dat de verpakkingen van de uiteenlopende producten volgens de jury niet een geheel vormen.
9 Winnaar in de categorie Webretail is:
Rollor Technology van SmurfitKappa MNL
Deze inzending wint omdat het een heel verrassende en goede oplossing is voor het versturen van kleding. De functionaliteit, de premium uitstraling en de eigen vorm is indrukwekkend. Bovendien is deze verzendverpakking uit één enkele plaat karton gemaakt, recyclebaar en de zeshoekige vorm is onderscheidend op alle vlakken.

Runner-up in de categorie is:
Fashion pack van PostNL / Dakla Pack
Deze verpakking biedt een oplossing voor alle kleding die niet door de brievenbus kan. Een goed concept dat een oplossing biedt voor het compact verzenden van kledingstukken. Weinig materiaalgebruik en een fraaie bedrukking.
10 Winnaar in de categorie Non-Food is:
Handles and More van HLO Creative Branding Agency
Het conceptidee voor dit luxe nicheproduct is erg leuk. Uniek, met een duidelijke merknaam en een eigen taal. Het design voelt Scandinavisch. De zichtbaarheid van het product is goed. En, naast elkaar, ziet de hele lijn er bijzonder vernieuwend uit. Een terechte winnaar.

Runner-up in de categorie is:
Knops van Today
Het is een mooi verzorgde verpakking, die past bij het lifestyleproduct. Een doordacht designconcept met een heldere propositie. Dit is de runner-up in de categorie omdat de communicatie volgens de jury nog iets beter had gekund.
11 Winnaar in de categorie Innovatie Verpakkingen en Materialen is:
OpTri van Danone, van Nutricia Research
Deze verpakking voor sondevoeding wint een award omdat het een van de eerste verpakkingsoplossingen is die tussen een flexibele zak en rigide fles in zit. Daarmee vervult hij een grote behoefte op vragen uit de markt. Verder is de verpakking geschikt voor een complexe omgeving waarin hoge eisen worden gesteld én is hij geschikt voor grote productie-aantallen op de assemblagelijn. Een terechte winnaar.

Runner-up in de categorie is:
Hot & Cold van Now| New |Next
Deze innovatieve verpakking communiceert sterk. Het is een technisch slim design van twee verschillende delen. En een professionele uitwerking van bestaande oplossingscomponenten.
12 Winnaar in de categorie Innovatie Techniek is:
JASA bag-2-paper van JASA Packaging Solutions
Dit is de winnaar omdat het een echte innovatie betreft op een verpakkingsmachine die al decennia oud is. Doorslaggevend is de ontwikkelde techniek die leidt tot een nieuw verpakkingsconcept. Het principe van folie sealen is losgelaten en als alternatief is een zelfklevend systeem ingezet. Een ander sterk punt is de flexibiliteit. Een terechte winnaar.

Runner-up in de categorie is:
Grippertoolloze topload casepacker van Tech-Nikkels
Een slimme casepacker-oplossing om tot een flexibele machine te komen. Ideaal voor bedrijven die op een gemiddelde snelheid produceren en veel verschillende formaten verwerken. Het systeem bespaart dure grippertools en er zijn minder wisseldelen nodig.
13 Winnaar in de categorie Food Vers is:
Mijn Melk van FLEX/Design
Deze inzending doet direct denken aan grazende koeien en het boerenland. Het design geeft een ouderwets en zelfs een beetje een kneuterig gevoel, maar wél op een fijne en stijlvolle manier. De uitstraling is mooi. Het alumunium dopje is een hele goede keuze. Kortom, een fantastische verpakking en de terechte winnaar.

Runner-up in de categorie is:
Zeelands Roem Oesterverpakkingen van Bataafsche Teeken Maatschappij
Deze oesterverpakking is puur en gedurfd. De communicatie is helder. De storytelling gebeurt op een geloofwaardige manier.

De NL Packaging Awards is een initiatief van de vakbladen Verpakkingsmanagement en Verpakken.