Wat Amazon met Whole Foods wil

0
Leestijd: < 1 minuut
Uiteraard werd vice president Consumer Goods Sunny Jain van Amazon na zijn presentatie op het CGF-jaarcongres gevraagd naar de overname van Whole Foods. “We hebben als beursgenoteerd bedrijf een bod op Whole Foods uitgebracht, dus ik mag er nu niks over zeggen. Maar als je naar de uitgangspunten van Amazon kijkt, dan zou het niet moeten verbazen”, aldus Jain.
Een onderdeel van Jains presentatie – over de zojuist gelanceerde dienst Amazon Fresh Pickup – maakt wel een van de redenen duidelijk waarom Amazon Whole Foods wil hebben. Jain: “Een lange termijninspanning van Amazon is het steeds verder verkorten van de bezorgtijd. We hebben net Amazon Fresh Pickup gelanceerd waarmee je boodschappen kunt bestellen en deze al na een kwartier kunt ophalen.”
Amazon Fresh Pickup gaat over ophalen van boodschappen bij fysieke winkels en die heeft Amazon – afgezien van een enkele testwinkel zoals die van Amazon Go – eigenlijk niet. Met de overname van Whole Foods krijgt Amazon de beschikking over 470 winkels – en ophaalpunten – waarmee naar verluidt 75% van consumenten in de Verenigde Staten kunnen worden bereikt.
De voorgenomen overname van Whole Foods door Amazon is het meest besproken niet-officiële onderwerp op het CGF-jaarcongres dat deze week in Berlijn wordt gehouden.