Amsterdam vindt het wel welletjes met die flitsbezorgers

0
Leestijd: 3 minuten

Deze foto staat in FoodPersonality van deze maand, die volgende week bij de lezers op de mat valt. Het is een dark store van Gorillas in de Amsterdamse wijk De Pijp. Veel fietsen, natuurlijk; dat hoeft niet te verrassen. Maar het gaat eigenlijk ook om die bestelbusjes, die af en aan rijden en die allemaal een deel van de voorraad aanleveren: opstopping, wachtende personenauto’s… staat er al een eerste bestelbus op de stoep, dan staat de tweede bestelbus een tijdje met knipperlichten aan op straat; verkeersoverlast dus.

Amsterdamse zender AT5 meldde deze week dat een ander stadsdeel van de stad de eerste stappen zet om een dark store gesloten te krijgen. Er is een brief gestuurd naar een dark store van Zapp in Amsterdam-West, aan de Fagelstraat. En er zullen meer van zulke brieven naar meer dark stores worden gestuurd, zo klinkt het.

Het Financieele Dagblad heeft het bericht van AT5 overgenomen en concludeert dat het er veel van wegheeft dat de gemeente Amsterdam aanstuurt op sluiting van die dark stores, of anders een verhuizing. Een verhuizing naar de randen van steden zal voor partijen als Gorillas, Zapp, Getir, Flink etc. geen aantrekkelijk alternatief zijn. Ze zijn immers aantrekkelijk voor een groep consumenten door die claim van ‘in tien minuten bij je’. En daarvoor hebben ze die afgeplakte winkelpanden in gebruik, her en der verspreid over een stad, zo dicht bij de (potentiële) klant; hoe verder een dark store van woonwijken ligt, hoe moeilijk om je claim waar te maken.

Maar gemeente Amsterdam is aan het studeren op beperkingen. En andere grote steden zullen dit ongetwijfeld nauwgezet volgen. Volgens Het Financieele Dagblad omvat Amsterdam momenteel zo’n dertig dark stores, AT5 spreekt echter van ‘zo’n veertig’.

De overlast is niet het enige argument. Het is een verlelijking van het straatbeeld, doordat er sprake is van winkelpanden die als mini-dc worden gebruikt, met afgeplakte ramen etc. Daarnaast: die bestelbusjes met bestellingen voor de flitsbezorgers komen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, de ‘logistieke overlast’ gaat dus ook lang door op een dag.

En daar weer naast: omwonenden klagen al langer, maar in het geval van de dark store van Zapp zouden koeriers de omwonenden zelfs hebben geïntimideerd. Maar dat is tot nu toe een gerucht. Ook wordt er gesproken over blowende koeriers die rommel achterlaten.

Het Financieele Dagblad wijst erop dat het vreemd is dat er nu al maatregelen in de maak lijken, omdat de gemeente Amsterdam eigenlijk een onderzoek naar overlast zou afwachten en dat zou pas volgende maand afgerond zijn. Maar: die brief die deze week naar Zapp is gegaan, is niet van de gemeente, maar van stadsdeelraad West, dat dus sneller actie wil dan de gemeente. Op de site van Distrifood laat de leiding van Zapp weten dat het zich aan wet- en regelgeving wil houden en een coöperatieve houding aanneemt, en het gesprek met stakeholders wil aangaan.

Maar die uitspraak stelt eigenlijk niet zoveel voor, want gemeenten hebben tot nu toe nauwelijks wet- en regelgeving in handen om de vestiging van dark stores te beperken. En toch is die er, en dat zou het traditionele bestemmingsplan kunnen zijn. In een bestemmingsplan is voorgeschreven voor welke functies de bebouwing van een bepaalde ruimte bedoeld. Bij oudere bestemmingsplannen is natuurlijk nooit geschreven: ‘kan bestemd worden voor flitsbezorgers’, want die waren er toen nog niet. En je zou kunnen beweren dat flitsbezorging niet het soort detailhandel is dat in dat plan bedoeld is. Maar de gemeente Amsterdam is ook aan het nadenken over aanvullende maatregelen.

Jaren geleden is Amsterdam erin geslaagd om de enorme toestroom van jonge toeristen (die juist ’s avonds laat en ’s nachts voor overlast zorgden door bijvoorbeeld dronkenschap) tegen te gaan door Airbnb en verhuurder van Airbnb’s extra maatregelen op te leggen.

AT5 meldt: ‘Bewoners van De Pijp zin blij met het nieuws.’ Het laat Joost Munning aan het woord, die al eerder in een filmpje op AT5 namens bewoners van De Pijp de situatie aankaartte. Hij zegt nu: “Het verrast me dat de politiek zo snel handelt, maar wij zijn erg positief.” Hij beseft dat die brief naar een dark store in West nog niet over zijn wijk gaat, maar ziet het als ‘de eerste goede stappen’.