Na Amsterdam/Rotterdam meer steden met ‘halt’ aan dark stores

0
Leestijd: 2 minuten

De discussie over overlast door de dark stores van flitsbezorgers is weer een nieuwe fase ingegaan. Maandag meldden we nog op deze site dat de discussie zich aan het verhevigen was. Bijvoorbeeld: een interview met de twee directeuren van Flink in Nederland – en sfeerreportage van zo’n dark store – in Het Financieele Dagblad met een ietwat onthutsende ondertoon, omdat een van hen suggereerde: beste gemeente, als jij ons niet de ruimte geeft om verder met dark stores uit te breiden en wij wél verder willen groeien in afzet en omzet, dan wordt de drukte bij onze huidige dark stores alleen maar erger. Een ‘chantage-achtige’ redenering, verpakt als boodschap aan het adres van de lokale overheid.

NRC Handelsblad hield in het hoofdredactionele artikel een pleidooi voor: het verdedigen van de openbare ruimte en de kwaliteit daarvan voor burgers. En weer in Het Financieele Dagblad brak een distributiedeskundige een lans voor een gereguleerde aanpak van fietskoeriers en distributiepunten in een binnenstad, met bijvoorbeeld één vaste fietser per straat die alle internetbestellingen maar ook bestellingen bij flitsbezorgers bezorgt, maar dan wel met een soort venstertijden etc.

Maar inmiddels stellen de steden Den Haag, Groningen, Amstelveen en Arnhem zich op het standpunt van Amsterdam en Rotterdam: géén dark stores er meer bij nu. De ene gemeente gebruikt daarvoor het ene juridische middel, de andere weer een andere. Groningen bijvoorbeeld wil beleid gaan maken over het ‘bedrijfsmatig stallen’ van bezorgbusjes en -fietsen, Arnhem wil dat flitsbezorgers alleen een pand als dark store kunnen gebruiken als zij een vergunning hebben gekregen. Dat meldt NRC Handelsblad op dinsdag.

De krant meldt verder dat flitsbezorgers als Gorillas, Getir, Flink en Zapp inmiddels in 29 gemeenten actief zijn. De krant heeft deze gemeenten benaderd, 23 ervan reageerden op vragen van de krant en van hen meldden negen gemeenten geregeld klachten te hebben ontvangen van omwonenden, maar ook van ondernemers. “Het gaat hierbij vooral om geluidsoverlast, toenemende verkeersdrukte en verkeerd geparkeerde fietsen.”

Verder meldt genoemde krant dat Amersfoort twee weken terug heeft ingegrepen en het tot dan toe enige filiaal van een flitsbezorger heeft laten sluiten, met als middel het bestemmingsplan. De flitsbezorger in kwestie is Flink. De dark store was een pand in het centrum, en omwonenden hadden geklaagd.