Mooiste Supermarkt van Nederland

Sinds 2012 wordt jaarlijks de ‘Mooiste Supermarkt van Nederland’ gekozen. Met deze uitverkiezing willen de initiatiefnemers – het platform Supermarkt & Ruimte en FoodPersonality – een bijdrage leveren aan het verhogen van de kwaliteit van het supermarktvastgoed in Nederland. De prijs wordt uitgereikt tijdens het Supermarktvastgoedcongres dat doorgaans in november plaatsvindt.

Supermarktvastgoedcongres 2017Supermarktorganisaties maar ook individuele supermarktondernemers mogen jaarlijks één of meerdere projecten inzenden. Als voorwaarde geldt dat het gaat om nieuwe of sterk vernieuwde supermarkten die niet langer dan anderhalf jaar voor de inzending zijn opgeleverd.

De ‘Mooiste Supermarkt van Nederland’ is een vastgoedprijs, geen architectuurprijs. Een belangrijk uitgangspunt bij de beoordeling van ingezonden projecten is namelijk dat de exploitatie van een supermarkt niet ‘gevangen’ mag zijn in het ontwerp of het stedenbouwkundig concept.

De vakjury bestaat uit Aart Jan van Duren (Bureau Stedelijke Planning), Peter ter Hark (Retail Prospect), Gertjan Slob (Locatus), Jacqueline van Koningsbrugge (Bridge Vastgoed) en Kees van Hoek (Van Hoek Spuybroek Architecten). De jury wordt bijgestaan door dagvoorzitter van het Supermarktvastgoedcongres Jeroen Verwaaijen (Strabo).

Winnaars tot nu toe:

2017: Lidl Heyhoef, Tilburg (Lidl Nederland)

2016: Albert Heijn Warmenhuizen (Fam. Van Duin, Albert Heijn)

2015: Plus Benders Blerick (Geert Benders, Plus Retail)

2014: Albert Heijn Jan Evertsenstraat, Amsterdam (Fam. Lindeman, Albert Heijn) + Coop Stavoren (Fam. Van der Werf, Coop)

2013: Dekamarkt Krommenie (Dreef Beheer, Detailresult)

2012: Agrimarkt Middelharnis (Agrimarkt) + Albert Heijn Van Schevichavenstraat Nijmegen (Albert Heijn)